09130000627

627 1010 0319

استعلام فوری قیمت سنگ

خرید سنگ مرمریت و مرمر گاهی به یک چالش بزرگ برای خریداران تبدیل می‌شود. اگرچه این دو نوع سنگ تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند، اما در بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی به جای یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. سنگ مرمر و مرمریت، هر دو از دسته سنگ‌های طبیعی هستند که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی و تزئینات دکوراسیون دارند. تعداد معادن سنگ مرمر و مرمریت در ایران نسبتا زیاد بوده و در نقاط مختلف کشور پراکنده شده‌اند، به نحوی که علاوه بر تامین نیازهای داخلی بخش عظیمی از آن به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

 نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که هر چند شباهت‌های زیادی میان اين دو نوع سنگ به چشم می‌خورد، اما از لحاظ نحوه تشکیل و خصوصيات فیزیکی و شیمیایی کاملا از یکدیگر متمایز هستند. همین امر باعث می‌شود تا ظاهر این سنگ‌ها، مزایا و معایب و همچنین نحوه کاربرد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت باشد. ما در ادامه مقاله به معرفی این دو نوع سنگ و تفاوت مرمر و مرمریت در چرخه سنگ و دیگر خصوصیات آن‌ها خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.
نحوه تشکیل سنگ سنگ مرمر و مرمریت
سنگ مرمر
 مرمر یکی از انواع سنگ‌های آهکی است. برای تشکیل این سنگ، ابتدا آب موجود در کانی‌های کربنات کلسیم تبخیر می‌شود. پس از آن بلورهای کربنات کلسیم در اثر تجمع در یک مکان، فشار زیاد و حرارت بالا به سنگ مرمر تبدیل می‌گردد. حال در صورتی که این نوع سنگ بدون هرگونه ناخالصی باشد، سنگ مرمر به دست آمده یک‌دست و سفید است و در مقابل اگر ناخالصی در آن پیدا شود، رنگ‌های متنوعی از آن به دست خواهد آمد.
سنگ مرمریت
سنگ مرمریت نوعی سنگ‌ رسوبی است که از رسوبات آب‌های گرم و از طریق ترکیب با گرانیت‌های تشکیل شده در میلیون‌ها سال قبل به دست می‌آید. کانی اصلی این سنگ نیز کلسیت است که خود در اثر تبلور کربنات سدیم ایجاد می‌شود. در سنگ مرمریت ‌نیز مانند مرمر، عدم وجود ناخالصی آن را به رنگ سفید و شفاف تبدیل می‌کند و وجود آن باعث ایجاد رنگ‌های متنوع خواهد شد.
تفاوت در رنگ‌بندی
از لحاظ رنگ‌بندی به نوعی می‌توان هر دو نوع سنگ ‌را در ردیف سنگ‌هایی با تنوع رنگی نسبتا بالا قرار داد. در واقع سنگ‌ مرمر و مرمریت در مقایسه با سایر سنگ‌های طبیعی ساختمانی بسیار متنوع هستند و به همین دلیل معمولا مورد استقبال سازندگان ساختمانی و به ویژه طراحان دکوراسیون قرار می‌گیرند. سنگ مرمر در رنگ‌های سفید، طوسی، زرد، قرمز، آبی، ارغوانی و مشکی یافت می‌شود، اما رنگ‌ اصلی و بسیار پرطرفدار آن که کاربرد بالایی در بناهای لوکس و به ویژه اماکن مذهبی خاص دارد، رنگ سفید است.


مرمریت نیز در تعداد رنگ‌های زیادی مانند سفید، کرم، خاکستری، قهوه‌ای، مشکی، سبز و قرمز از معادن گوناگون در سطح کشور به دست می‌آید. هر کدام از این رنگ‌ها طرفداران خاص خود را داشته و کاربردهای متنوعی دارند. رنگ‌ اصلی این سنگ نیز مانند مرمر سفید است و به طور کلی رنگ‌های روشن آن محبوبیت بسیار بیشتری در میان مردم دارند.
زیبایی و جلاپذیری
تفاوت در زیبایی و جلاپذیری سنگ مرمر و مرمریت یکی دیگر از وجوه تمایز این دو نوع سنگ است. از لحاظ صیقل‌پذیری باید گفت اگرچه سنگ مرمر و مرمریت هر دو جزو سنگ‌هایی با ساب‌پذیری بالا قرار دارند، اما به طور کلی سنگ‌ مرمر به راحتی می‌تواند به درجه بسیار بالاتری از درخشندگی برسد. به علاوه وجود کلسیت در این سنگ که پایدارترین فرم کانی تشکیل‌دهنده مرمر است، باعث می‌شود تا به سادگی بتواند نور را از خود عبور دهد. در صورتی که سنگ‌ مرمریت علاوه بر آنکه شفافیت کمتری دارد، دارای ویژگی عبور نور از سنگ نیز نخواهد بود.

 در نتیجه در حالت کلی می‌توان سنگ مرمر را بسیار زیباتر و لوکس‌تر از سنگ مرمریت دانست. به طوری که اگر قیمت را در نظر نگيريم، ترجیح بسیاری از معماران و طراحان داخلی برای اجرای دکوراسیون داخلی استفاده از سنگ مرمر است. اما در صورتی که صرفه‌جویی و هزینه کمتر مدنظر قرار گیرد، اکثریت افراد خرید سنگ مرمریت را مورد توجه قرار می‌دهند. البته این سنگ نیز زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته و در بسیاری از موارد از جمله نوع سفید و روشن آن می‌تواند جایگزین سنگ مرمر شود.
تفاوت در ابعاد و برش
برش انواع سنگ‌های مختلف ساختمانی، معمولا به سه صورت اسلب، تایل و طولی انجام می‌گیرد. هر یک از سنگ‌ها با توجه به ویژگی‌های ظاهری، فیزیکی و شیمیایی خاص خود و همچنین نوع کاربرد آن برش داده شده و فرآوری می‌گردند. در این میان به دلیل قیمت بسیار بالای سنگ‌ مرمر و استفاده از آن به عنوان سنگ‌فرش محیط‌های بزرگ مذهبی و لوکس، برش‌های این سنگ عمدتا به صورت اسلب و در ابعاد بسیار بزرگ انجام می‌گیرد.

 دلیل این امر این است که در این حالت زیبایی سنگ بسیار بیشتر به چشم آمده، نور را به خوبی منعکس می‌کند و منظره چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌نماید. در صورتی که سنگ مرمریت در ابعاد مختلف اسلب، تایل و طولی برش خورده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. و البته در مورد سنگ‌ مرمریت باید به این نکته نیز اشاره کرد که نوع اسلب آن، دارای کاربرد و در عین حال محبوبیت بیشتری در میان سازندگان ساختمانی است.
میزان مقاومت
سنگ‌ مرمر به دلیل آنکه پوسته صاف و نرمی دارد، می‌تواند در برابر خراش و ساییدگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد. اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که این سنگ بافت نرمی هم دارد و اگرچه این ویژگی موجب انعطاف بالای آن می‌شود  اما در مقابل، در برابر مواد شیمیایی و اسیدی واکنش نشان داده و دچار تغییر رنگ و حالت می‌شود. سنگ مرمریت به طور کلی به دلیل تراکم و چگالی بالاتر، در مقایسه با سنگ ‌مرمر دارای ساختار محکم‌تری است و مقاومت بالاتری در برابر سایش، ضربه و فشار دارد. در نتیجه استفاده از آن در محیط‌های باز اگرچه با محدودیت‌هایی نیز روبه‌رو است، اما نسبت به سنگ مرمر منطقی‌تر خواهد بود.

 مرمریت نیز همانند سنگ مرمر در برابر مواد شیمیایی و باران‌های اسیدی واکنش داده و تغییر رنگ و حالت می‌دهد. این مورد همان محدودیتی است که در بالا به آن اشاره شد. بنابراین در صورت کاربرد سنگ‌ مرمریت در فضای خارجی بهتر است از نوع پولیش خورده و با کیفیت آن و در شهرهایی با آب و هوای پاک و بدون باران‌های اسیدی استفاده گردد.
کاربرد سنگ
تفاوت در کاربرد سنگ‌ مرمریت و مرمر یکی دیگر از اختلافات این دو سنگ است.
سنگ مرمر
سنگ مرمر از دیرباز تا کنون در ساخت انواع بنا  از جمله ساختمان‌های تاريخی و پر اهمیت مانند بنای تاج محل و همچنین مصنوعات سنگی کاربرد داشته است. امروزه نیز به دلیل قیمت بسیار بالای این سنگ و شکوه و جلال خاص آن، بیشترین استفاده از این سنگ در سنگ‌فرش ساختمان‌های لوکس مانند هتل‌ها، سالن‌های همایش و اماکن مذهبی پر اهمیت مانند حرم امام رضا (ع) است. گه‌گاه از سنگ مرمر به عنوان سنگ‌ پله در همان مکان‌ها، و یا تی وی روم در سالن‌های مجلل نیز استفاده می‌شود.به علاوه، جلاپذیری سنگ مرمر نیز باعث شده تا از آن در ساخت مصنوعات سنگی پر اهمیت نیز مورد استفاده قرار گیرد.
سنگ مرمریت
خرید انواع سنگ مرمریت معمولا برای استفاده از آن در کف‌پوش فضاهای داخلی مختلف، تزئین دیوارهای داخلی و بعضا خارجی، سنگ‌ کابینت و کانتر آشپزخانه، سنگ پله و پوشش کف و دیواره آسانسور انجام می‌گیرد. به علاوه از آن‌جایی که مرمریت نیز صیقل پذیری خوبی دارد، در ساخت مجسمه و انواع مصنوعات سنگی نیز از آن استفاده می‌شود.
قیمت سنگ
سنگ مرمر و مرمریت از لحاظ قیمت تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. سنگ مرمر به دلیل شکوه و زیبایی خارق‌العاده‌ی خود و از این لحاظ که در میان سایر سنگ‌های طبیعی کاملا منحصربه‌فرد است، قیمت بسیار بالایی دارد. اگرچه این موضوع می‌تواند تحت تاثیر کمبود معادن سنگ مرمر در کشور و گه‌گاه واردات آن از سایر کشورها، نوع و کیفیت فرآوری و رنگ سنگ نیز قرار ‌گیرد، اما در حالت کلی هزینه خرید این سنگ‌ بسیار زیاد است.

 در مقابل، سنگ مرمریت به دلیل دسترسی به معادن بیشتر و کیفیت ظاهری پایین‌تر در مقایسه با سنگ مرمر دارای قیمت مناسب‌تری است. به همین دلیل خرید سنگ‌ مرمریت به ویژه در سال‌های اخیر با استقبال گسترده‌تری از سوی سازندگان ساختمانی و عامه مردم روبه‌رو بوده است. در واقع افراد با خرید سنگ مرمریت قادر خواهند بود تا با هزینه‌ای پایین‌تر سنگی زیبا و در عین حال با کیفیت را تهیه نمایند.


جمع‌بندی
سنگ مرمر و مرمریت دو نوع از سنگ‌های طبیعی ساختمانی هستند که علاوه بر شباهت‌های بسیار، تفاوت‌های عمده‌ای نیز با یکدیگر دارند. در واقع وجوه تمایز این دو نوع سنگ از نحوه تشکیل آن‌ها گرفته تا رنگ‌بندی، ظاهر و کیفیت، سطح مقاومت، نوع برش و ابعاد، کاربرد و قیمت آن‌ها از نظر کارشناسان، تولیدکنندگان وسازندگان ساختمانی و نه مردم عادی، کاملا مشهود است. بنابراین افراد غیر متخصص به راحتی نمی‌توانند این سنگ‌ها را از یکدیگر تمیز داده و در این زمینه نیازمند یک فرد متخصص و یا خرید از یک فروشگاه معتبر هستند.

 در ادامه باید بگوییم به طور کلی سنگ مرمر را می‌توان سنگی شاهانه و بسیار لوکس دانست، که اصلی‌ترین کاربرد آن‌ در سنگ‌فرش بناهای مجلل و اماکن مذهبی خاص است. در نتيجه قیمت این نوع سنگ بسیار بالا است. بنابراین اگرچه زیبایی و کیفیت مرمر قابل قیاس با سنگ مرمریت نیست، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد و تورم موجود در بازار در بسیاری از موارد خرید سنگ مرمریت به سنگ‌ مرمر ترجیح داده می‌شود.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ