09130000627

627 1010 0319

استعلام فوری قیمت سنگ

مقایسه سنگ مرمریت، تراورتن، گرانیت
 سنگ طبیعی یکی از مصالحی است که از دیرباز تا کنون محبوبیت و در عین حال کاربرد بسیار زیادی در انواع ساخت‌و‌ساز داشته است. علت این محبوبیت را نیز می‌توان علاوه بر ظاهر خاص و زیبای سنگ در مواردی مانند استحکام و مقاومت بالا، دوام و طول عمر زیاد و مواردی از این قبیل جست‌وجوکرد. امروزه انواع سنگ نما و ساختمانی از تنوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و هر کدام از آن‌ها قابلیت استفاده در موارد خاصی را دارند. به عنوان مثال از آن‌جایی که نمای یک ساختمان به نوعی نشان‌دهنده چگونگی محیط داخلی آن نیز هست، بهتر است برای تزئین آن سنگ‌هایی با ظاهر زیبا، سبک وزن و با رنگ روشن به کار گرفته شوند و یا برای سنگ‌فرش مکان‌های عمومی و پرتردد، گزینه سنگ‌های مقاوم و سرسخت توصیه می‌گردد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی یعنی سنگ مرمریت، گرانیت و تراورتن آشنا کنیم و به مقایسه این سه نوع سنگ بپردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

سنگ مرمریت و ویژگی‌های آن


مرمریت در دسته سنگ‌های آهکی دگرگونی قرار می‌گیرد. این سنگ‌ در پوسته زمین به وفور یافت شده و از کلسیت، دولومیت، کربنات کلسیم و کریستال تشکیل می‌شود. سنگ مرمریت را بر اساس دگرگونی سنگ اصلی می‌توان به سه دسته کریستال، چینی و ابری تقسیم‌بندی کرد. کانی‌های تشکیل‌دهنده برخی از سنگ‌های مرمریت با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر موجب تشکیل سنگ‌هایی با رنگ‌های متنوع می‌گردد. اما باید خاطرنشان کرد که رنگ اصلی و بسیار پر طرفدار سنگ مرمریت، رنگ سفید است که در مقایسه با سایر رنگ‌ها قیمت نسبتا بالاتری هم دارد.
از ویژگی‌های سنگ مرمریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنوع رنگی بالا و زیبایی فوق‌العاده
نرم بودن و قابلیت برش راحت
صیقل پذیری بسیار خوب
مقاومت و استحکام مناسب
جذب آب نسبتا بالا
مقاومت بسیار عالی در برابر حرارت
تغییر رنگ‌ در مقابل نور خورشید
مقاومت پایین در برابر تغییرات آب‌وهوایی
لکه پذیری به دلیل تخلخل زیاد

سنگ تراورتن و ویژگی‌های آن

تراورتن از جمله سنگ‌های رسوبی و در واقع رسوبات باقی مانده از چشمه‌های آب گرم است. سنگ تراورتن رنگ‌های مختلفی دارد اما به هر میزان که عناصر محلول در آب چشمه‌ها کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. به علاوه این نوع سنگ برای کاربرد در نمای ساختمان در مقایسه با سایر سنگ‌ها محبوبیت بیشتری داشته و در نتیجه کاربرد بالاتری هم دارد. تراورتن را می‌توان سنگی با تخلخل بسیار بالا و رگه‌های متعدد دانست که همین رگه‌ها نقطه حساس سنگ در نظر گرفته شده و موجب کاهش استحکام و مقاومت آن می‌شوند. امروزه سنگ‌ تراورتن را به دلیل ویژگی‌های متعددی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود،  می‌توان بهترین انتخاب برای نمای ساختمان دانست.
ویژگی‌ها
وزن بسیار پایین
 عایق حرارتی و صوتی بودن
چسبندگی بسیار خوب با ملات و جلوگیری از خطر سقوط سنگ
صیقل پذیری بالا و در نهایت درخشندگی فراوان
مقاومت فشاری و حرارتی نسبتا خوب
جذب آب بسیار زیاد(این مشکل در سال‌های اخیر توسط به کار گیری رزین اپوکسی با کیفیت و پولیش دقیق سنگ تقریبا برطرف شده است.)

سنگ گرانیت و ویژگی‌های آن


سنگ‌ گرانیت که با نام خارا نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع سنگ‌های آذرین درونی است که از طریق سرد شدن تدریجی مواد مذاب تشکیل می‌گردد. بعد از بازالت گرانیت را می‌توان فراوان‌ترین سنگ طبیعی در پوسته زمین دانست که معادن آن در نقاط مختلف دنیا از جمله کشور ایران پراکنده شده‌اند. سنگ‌ گرانیت طرح و رنگ‌های متنوعی دارد که هر کدام از این رنگ‌ها به دلیل کانی‌‌های تشکیل‌دهنده سنگ ایجاد شده‌اند و اصلی‌ترین عامل تشکیل دهنده رنگ‌‌های روشن در آن نیز کانی کوارتز است.

ویژگی‌ها

تنوع رنگی بالا
استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، ضربه، سایش و حرارت
ساب‌پذیری بسیار خوب و درخشندگی بالا

تراکم نسبتا زیاد
تخلخل ناچیز و در نتیجه جذب آب بسیار کم
وزن سنگین و چسبندگی پایین با ملات
قابلیت پایداری در برابر وزن‌های بالا

مقاومت عالی در برابر تغییرات آب‌وهوایی
خاصیت ضد لک داشتن

قابلیت اجرای پرداخت‌های مختلف بر روی سنگ

ساختار کریستالی شکل
سنگ‌های ساختمانی از نظر ظاهر چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
نحوه تشکیل هر یک از سنگ‌های ساختمانی از جمله سنگ‌های مورد بحث ما در این مقاله مانند گرانیت، تراورتن و مرمریت کاملا با یکدیگر متفاوت است. همین امر در ایجاد شکل، ظاهر و دیگر خصوصیات این این مصالح تاثیر به‌سزایی داشته و باعث می‌شود تا هر کدام از آن‌ها کاملا منحصربه‌فرد دیده شوند. به عنوان مثال سنگ‌ تراورتن رنگ‌های مختلفی مانند سفید، کرم، گردویی، قرمز، زرد، شکلاتی و نقره‌ای دارد و گه‌گاه رگه‌هایی نواری شکل و زیبا نیز بر روی آن خودنمایی می‌کند. سنگ‌ مرمریت همان‌طور که قبلا هم بیان شد تنوع رنگی بسیار زیادی داشته و به همین دلیل دارای محبوبیت بالایی است. رنگ خالص این سنگ، سفید است، رنگ‌های دیگری از جمله کرم، طوسی، مشکی، سبز، صورتی، قرمز و زرد نیز در آن دیده می‌شود و بر روی برخی از انواع آن رگه‌های فسیلی وجود دارد که باعث می‌شود جلوه زیبا و خاصی به فضا ببخشد. گرانیت نیز از جمله سنگ‌های طبیعی با طرح‌های خالدار و تنوع رنگی نسبتا خوب محسوب می‌شود و رنگ‌های آن عبارتند از: سفید، مشکی، طوسی، قرمز، زرد و بنفش. این سنگ به دلیل صیقل پذیری بالا به درخشندگی فوق‌العاده‌ای می‌رسد و می‌تواند فضایی بسیار زیبا و مدرن ایجاد نماید.
مقایسه سنگ مرمریت، تراورتن و گرانیت از بعد نحوه شکل‌گیری سنگ
انواع سنگ نما و ساختمانی از جمله سنگ‌های مرمریت، گرانیت و تراورتن علاوه بر نحوه تشکیل، تفاوت‌های متعدد دیگری نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
مقایسه سنگ مرمریت، گرانیت، تراورتن از نظر تخلخل
از لحاظ تخلخل، سنگ تراورتن بالاترین میزان تخلخل و گرانیت کمترین مقدار را دارد. سنگ مرمریت در میان این دو نوع سنگ قرار گرفته و در نهایت همه این موارد در جذب آب مرمریت، گرانیت و تراورتن تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
چسبندگی سنگ‌ها
چسبندگی با ملات یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد انواع سنگ نما و ساختمانی محسوب می‌شود. از میان سنگهای گرانیت، تراورتن و مرمریت، سنگ تراورتن بیشترین میزان چسبندگی را داشته و چسبندگی سنگ گرانیت و مرمریت هر دو تقریبا به یک اندازه و بسیار کم است.
مقاومت مرمریت، گرانیت، تراورتن در برابر شرایط جوی
از میان این سه نوع سنگ، گرانیت از همه سرسخت تر بوده و بیشترین میزان مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی را دارد. پس از آن سنگ‌ تراورتن را می‌توان تاحدودی مقاوم‌تر از مرمریت دانست. زیرا سنگ مرمریت در برابر نور خورشید تغییر رنگ‌ می‌دهد و مقاومت چندانی در مقابل تغییرات جوی ندارد.
کاربردهای سنگ مرمریت، تراورتن، گرانیت
انواع سنگ‌ نما و ساختمانی دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند. به عنوان مثال سنگ تراورتن به دلیل مزایای فراوانی مانند رنگ‌های روشن و زیبا، وزن سبک و چسبندگی خوب با ملات یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها برای تزئین نمای خارجی ساختمان به شمار می‌رود. به علاوه این سنگ به دلیل ابزارخوری و صیقل‌پذیری بالا برای پوشش کف، دیوار، صفحه کابینت و کانتر آشپزخانه و همچنین ساخت مصنوعات سنگی نیز کاربرد دارد.

 سنگ مرمریت یکی از محصولات پر استفاده برای دکوراسیون داخلی، ساخت مجسمه و مصنوعات سنگی، سنگ‌فرش فضاهای مختلف، تزئین دیواره‌های داخلی و پوشش صفحه کابینت و کانتر آشپزخانه است. سنگ گرانیت نیز به دلیل سختی فراوان و همچنین صیقل‌پذیری بسیار بالا گزینه مناسبی برای کف‌پوش مکان‌های مختلف از جمله فضاهای عمومی و پرتردد خواهد بود. به علاوه دوام زیاد و مقاومت مناسب آن در برابر مواد اسیدی و شیمیایی باعث می‌شود این سنگ، در محیط‌های صنعتی و آزمایشگاهی نیز  دارای کاربرد بالایی باشد.
قیمت سنگ مرمریت، گرانیت، تراورتن
انواع سنگ نما و ساختمانی از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در این میان سنگ مرمریت به ویژه رنگ‌ سفید و یک‌دست آن، در مقایسه با دو نوع سنگ‌ دیگر قیمت بسیار بالاتری دارد. پس از مرمریت، سنگ‌ گرانیت به دلیل سختی فراوان و مشکلات متعددی که در استخراج و فرآوری آن وجود دارد، گران‌قیمت‌تر از تراورتن است. در واقع یکی از دلایل مهم محبوبیت سنگ تراورتن برای تزئین نمای ساختمان علاوه بر مزایای دیگر، قیمت مناسب آن است. اما در حالت کلی قیمت سنگ نما متاثر از عوامل مختلفی مانند کیفیت سنگ، نوع فرآوری، سورت آن و محل خرید سنگ خواهد بود.
به عنوان مثال فرآوری صیقلی نسبت به سایر فرآوری ها قیمت بالاتری داشته و از میان سورت‌های گوناگون، برای خرید سورت سوپر هزینه بیشتر و برای سورت درجه دو هزینه کمتری باید پرداخت کرد. همچنین این مورد که از کجا سنگ ساختمانی با کیفیت خریداری کنیم نیز تاثیر زیادی در قیمت آن خواهد داشت. مثلا خرید مستقیم از کارخانه و نمایندگی‌های اصلی آن به دلیل حذف واسطه در کاهش قیمت سنگ بسیار موثر واقع می‌شود.

جمع‌بندی

امروزه انواع سنگ نما و ساختمانی در مقایسه با مصالح دیگر محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشته و در ساختمان‌های مختلف از مسکونی گرفته تا تجاری، اداری، ویلا و… مورد استفاد قرار می‌گیرند. از این میان سنگ‌های گرانیت، تراورتن و مرمریت به دلیل مزایای متعدد، از بازار بهتری برخوردار بوده و طرفداران بسیار بیشتری دارند. البته نحوه تشکیل، ویژگی‌های ظاهری و غیر ظاهری این سه نوع سنگ تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت هستند و همین امر باعث می‌شود تا نوع کاربری آن‌ها نیز مختلف باشد.

 به عنوان مثال اگرچه امکان استفاده از سنگ‌های مرمریت و گرانیت نیز برای نمای ساختمان وجود دارد، اما زمانی که صحبت از نما به میان می‌آید، به دلیل ویژگی‌هایی مانند وزن سبک و چسبندگی خوب با ملات، بلافاصله سنگ تراورتن به ذهن متبادر می‌گردد. برای کف‌پوش مکان‌های لوکس و مدرن، مرمریت به ویژه رنگ سفید آن را معرفی می‌کنند و برای سنگ‌فرش مکان‌های پرتردد و فضاهای صنعتی، سنگ مقاوم و سرسختی مانند سنگ گرانیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ