09130000627

627 1010 0319

واتر جت چیست

استعلام فوری قیمت سنگ

برش سنگ با استفاده از واترجت یکی از کارهایی است که با پیشرفت تکنولوژی وارد صنعت ساخت‌وساز شد. و به نوعی به کمک توليدکنندگان آمده است. سنگ‌های ساختمانی از گذشته‌های بسیار دور تا کنون سهم بسزایی در صنعت ساختمان‌سازی داشته‌اند.

از آن‌جایی که کوپ سنگ ‌استخراج شده از معادن به همان شکل قابل استفاده نیست. از ابتدا شناخت سنگ، روش‌های متفاوتی برای آماده ساختن سنگ به منظور ساخت پناه‌گاه و پس از آن به مرور زمان ساختمان‌های مختلف ابداع شد. به عنوان مثال در سال‌های ابتدایی پس از کشف و استخراج سنگ، تنها با استفاده از وسایلی مانند پتک و چکش می‌توانستند تا حدودی سنگ‌ را از شکل و شمایل اولیه خود خارج کرده و سپس از آن بهره‌مند شوند.

 به مرور زمان و پس از گذشت سال‌ها، تکنولوژی به کمک بشر آمد. و تجهیزات گوناگون توانستند جایگزین کار یدی انسان‌ها شوند. این پیشرفت در سال‌های اخیر سرعت بسیار بالایی به خود گرفت و همگام با پیشرفت‌های علمی گوناگون، دستگاه‌های مجهزتری نیز وارد عرصه سنگ‌بری شد. یکی از جدیدترین تجهیزات سنگبری، دستگاه واترجت است.

واترجت در یک تعریف ساده، دستگاهی که آب با فشار و سرعت بسیار بالا از مخزن نازل آن خارج می شود. و با همین فشار آب مقاصد مختلفی را برش میدهد. که در ادامه مقاله به ارائه توضیحاتی در این خصوص می‌پردازیم. لطفا با ما همراه شوید.

استفاده واتر جت در صنعت
استفاده واتر جت در صنعت


مهم‌ترین اهدافی که واترجت برای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

تمیز کردن سطوح مختلف و برش‌کاری مواد بسیار سخت مانند فولاد، سنگ و… .شاید در نگاه نخست قبول این واقعیت که آب بتواند اجسام فوق سخت و سنگینی مانند فولاد و سنگ‌ را برش بدهد، دور از ذهن باشد. اما واترجت با استفاده از شدت آب بسیار قوی که گه‌گاه ذرات ریز ساینده‌ای نیز درون آن وجود دارد، از قدرتی بالایی برای این امر بهره‌مند است.

وعلاوه بر تمیزکاری سطوح بسیار کثیف، روغنی و… قدرت برش اجسام سخت را نیز پیدا می‌کند.

بیشترین استفاده از واترجت در حال حاضر، صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت و گاز، هواپیمایی و ساخت‌وساز میباشد. که با استفاده از این وسیله تا حد زیادی توانسته‌اند به عملکرد خود سرعت و بهبود بیشتری ببخشند.


آب به عنوان یک ابزار برش ابتدا در دوران باستان مورد استفاده قرار گرفت. در واقع در آن زمان نیروی هیدرولیک نیز به کمکرسان شد. و توانست آب را به یک ابزار برش تبدیل نماید. این رویداد در نوع خود که در نوع خود کم‌نظیر بود. اما مفهوم کنونی استفاده از واترجت تقریبا به اواسط قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد. ابتدا در دهه ۱۹۳۰، واترجت پرفشار برای معدن و حفاری‌های آن مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در دهه ۱۹۵۰ نظریه استفاده از واترجت به منظور برش مواد مختلف مطرح شد.

 دانشمندان دهه ۱۹۶۰ با توسعه سیستم‌های واترجت فشار بالا توانستند مواد نرم‌تر را برش دهند. در نهایت در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی مفهوم افزودن مواد ساینده به آب برای برش بهتر قوت گرفت. و پس از آن نیز سال به سال بر میزان قدرت آن افزوده شد. امروزه دستگاه‌های واترجت از آخرین تکنولوژی روز بهره می‌گیرند. و توانست عملیات  صورت گرفته در بسیاری از صنایع را تسریع ببخشند.


یکی از کاربردهای تکنولوژی واترجت، استفاده از آن در صنایع هوایی مانند شستشوی باند فرودگاه، رد لاستیک‌های هواپیما و بدنه آن است. همچنین از این دستگاه برای نظافت بخش‌های دیگر فرودگاه مانند پارکینگ و فضای سبز نیز استفاده می‌شود.


تمیزی و نظافت در مراحل تولید، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بنابراین برای شستشوی بهتر مخازن و دستگاه‌های موجود در کارخانه‌ها معمولا از واترجت استفاده می‌شود.


در سال‌های اخیر شهرداری برای انجام کارهای مختلفی مانند شستشوی سطل‌های زباله، ماشین حمل زباله، اتوبوس‌ها، آمبولانس و ماشین‌های آتش‌نشانی از دستگاه واترجت بهره می‌برد.


استفاده از واترجت در رستوران‌ها به این صورت است که بخش‌های داخلی و خارجی طبخ و سرو غذا، تجهیزات و ظروف بسیار بزرگ معمولا از این طریق شسته شده و به این صورت جرم‌های چسبیده به آن‌ها به راحتی از بین می‌روند.


یکی از کاربردهای مهم واترجت، استفاده از آن در صنایع پتروشیمی، نفت و‌ گاز و صنایع ساختمانی است. به عنوان مثال تخریب بتن و برش سنگ از طریق دستگاه واترجت انجام می‌گیرد. همچنین شستشوی مبدل‌های حرارتی در صنایع پتروشیمی به وسیله کارواش‌های صنعتی و استفاده از دستگاه‌های فوق فشار قوی مانند واترجت انجام می‌پذیرد.

کاربردهای واتر جت
کاربردهای واتر جت


همان‌طور که بیان شد، یکی از کاربردهای مهم دستگاه واترجت استفاده از آن در صنایع سنگ و ساختمان‌سازی است. به عنوان مثال تخریب بتن، برش سنگ و سرامیک و حکاکی بر روی آن‌ها توسط این دستگاه انجام می‌شود. که به دلیل جلوگیری از خرد و پودر شدن سنگ، در میان تولیدکنندگان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این دستگاه آب را با فشار بسیار بالا و به شکل کاملا متمرکز به سمت نازل هدایت می‌کند.

 نازل دهانه‌ای بسیار باریک است. که روبه‌روی قسمت‌هایی از سنگ که نیازمند برش و حکاکی است؛ قرار میگیرد. و آب را با بالاترین فشار ممکن به سمت آن نشانه می‌رود. نکته‌ای که در این قسمت بهتر است به آن اشاره گردد این است که، در مخزن دستگاه واترجت علاوه بر آب، ساینده های مختلفی متناسب با جنس سنگ یا سرامیک نیز وجود دارد. در این صورت ترکیب آب و ساینده، برش سنگ را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.


واترجت در مقایسه با بسیاری از روش‌های دیگر برای برش سنگ، قدرت بالایی داشته و این کار با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.


برش سنگ با استفاده از واترجت با دقت زیاد و سرعت فراوانی انجام می‌شود. در نتیجه علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، سنگ شکیل‌تر و زیباتری خواهید داشت.


واترجت با کمترین میزان انرژی کار می‌کند و بنابراین در این مورد نیز صرفه‌جویی بسیار خوبی انجام می‌شود.


کار با این دستگاه در مقایسه با تجهیزات دیگر ایمنی بالایی داشته و تنها خطر آن بریدگی‌هایی است که با استفاده از لبه تیز سنگ‌ها ایجاد می‌گردد.


با استفاده از واترجت شما با کمترین میزان آلودگی به ویژه آلودگی صورتی روبه‌رو خواهید بود. در نتیجه محیط زیست از این لحاظ کاملا در امان است.


برش سنگ با استفاده از واترجت باعث می‌شود تا شما پرتی بسیار کمی در سنگ داشته باشد. سنگ خرد و پودر نشود و زوایای آن کاملا متقارن و هماهنگ باشد. این مورد در سنگ های ارزشمندی مانند کوپ مرمریت و کوپ سنگ تراورتن بخصوص و در برش اسلب اهمیت ویژه ای دارد.


برش سنگ با استفاده از واترجت علاوه بر داشتن مزایای فراوان، دارای معایبی نیز هست که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


استفاده از واترجت به منظور برش سنگ‌هایی با ابعاد و ضخامت‌های بالا، با وجود سرعت زیاد آن می‌تواند کاملا زمان‌بر باشد.


هرچند کیفیت سوراخ‌های ایجاد شده بر روی سنگ تا حد بسیار زیادی به جنس آن بستگی دارد، اما  ایجاد سوراخ، دقت بالایی را می‌طلبد و لازم است توجه زیادی را معطوف آن نمود.


فشار بالای آب به راحتی می‌تواند پوست را دچار آسیب‌های جدی نماید. بنابراین لازم است اقدامات احتیاطی در این خصوص انجام گیرد.


این ذرات موجود در آب و حتی قطعات کوچکی از سنگ‌های برش خورده قابلیت پرتاب با سرعت بالا را دارند. در نتیجه، احتمال آسیب به افراد حاضر در محل و تجهیزات مختلف وجود دارد.


در برخی از موارد، برای برش سنگ از مواد ساینده ای استفاده می‌شود. که ممکن است شیمیایی بوده و سلامت انسان را به خطر اندازد.


قیمت دستگاه‌های واترجت نیز مانند بسیاری از وسایل و تجهیزات دیگر، متاثر از عوامل گوناگونی است. این عوامل عبارتند از:


یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در میزان قیمت دستگاه‌ واترجت موثر است، قدرت برش سنگ، فولاد، لاستیک و… است. در واقع هرچقدر این توان بالاتر باشد، قیمت دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.


هراندازه توان پمپ واترجت بالاتر باشد، مسلما برش سنگ و مواد دیگر راحت‌تر صورت گرفته و قیمت آن نیز بالاتر است.


سرعت برش در تمام دستگاه‌ها یکسان نبوده و تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اما هرچقدر این سرعت بیشتر باشد، صرفه‌جویی بیشتری در وقت شده و نهایتا قیمت دستگاه سنگبری را بالاتر می‌برد.


اینکه دستگاه واترجت ساخته کدام کشور است، و یا قطعات آن از کدام کشور وارد و سپس در ایران مونتاژ شده است، بر میزان قیمت دستگاه بسیار موثر است.


هرچقدر نرم‌افزارهای استفاده شده در دستگاه واترجت به روزتر باشد، به همان نسبت قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

خرید سنگ ساختمانی برش خورده از کارخانه می تواند به هزینه تمام شده خرید سنگ کمک زیادی کند. یکی از کارخانه های سنگبری که مستقیما سنگ های ساختمانی برش خورده را عرضه میکند، اصفهان سنگ با شماره های 09130000627- 03191010627 میباشد.


دستگاه واترجت یکی از انواع دستگاه‌هایی است، که امروزه با پیشرفت تکنولوژی به انواع مختلف تجهیزات صنعتی افزوده شده است.

این دستگاه به دلیل کاربردهای متنوع و فراوان، به سرعت توانسته است به یکی از تجهیزات محبوب و پرطرفدار در عرصه‌های شغلی مختف تبدیل شود.

یکی از مشاغل و صنایعی که واترجت در آن کارایی بسیار بالایی دارد، صنعت سنگ و ساختمان‌سازی است. کاربرد واترجت در این زمینه به این صورت است که تخریب بتن، برش سنگ و سرامیک و حکاکی بر روی آن‌ها توسط این دستگاه و با سهولت بسیار زیادی انجام می‌گیرد.

 این نوع برش در مقابل انواع دیگر، دارای مزایای بسیار زیادی مانند دقت و سرعت بالا، مصرف پایین انرژی، سازگاری با محیط زیست و… است. که باعث می‌شود به راحتی بتوان از معایب اندک آن نیز چشم‌پوشی کرد. در حال حاضر واترجت های متعدد، با کیفیت، توان، سرعت و برندهای گوناگون در بازار موجود است که به سادگی می‌توان با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و همچنین نوع کاربری دستگاه، نمونه مدنظر خود را خریداری کرد.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ