اصطلاحات صنعت سنگ

اصطلاحات سنگ ساختمانی

اصطلاحات صنعت سنگ

5
(4)

اصطلاحات صنعت سنگ
اصطلاحات سنگ یکی از اموری است که افراد مرتبط با این حوزه بهتر است،به طور کامل با آن آشنایی داشته باشند. و کسانی که قصد خرید سنگ برای ساخت بنای خود را دارند نیز، بهتر است در صدد شناخت آن‌ها برآیند. در واقع آشنایی با اصطلاحات تخصصی ، از پیش‌زمینه‌های ورود به هر موضوعی خواهد بود. که در شناخت صحیح، خرید و کاربرد آن محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت.

زمانی که شما به عنوان خریدار با اصطلاحات رایج و کاربردی صنعت ساختمان‌سازی آشنا نباشید، در هنگام خرید با مشکلات متعددی مانند عدم شناخت سنگ مناسب برای نوع کاربری شما، آگاهی نداشتن از قیمت واقعی مصالح، مزایا و معایب هر یک از سنگ‌ها و… مواجه می‌شوید. زیرا فروشندگان و کارشناسان این حوزه به صورت ناخودآگاه، مرتب از این اصطلاحات استفاده می‌کنند. و شما را سردرگم می‌کنند. در حالی‌که اگر از قبل با این الفاظ رایج آشنا باشید، نه تنها گیج نمی‌شوید بلکه می‌توانید خریدی بر اساس دانش و آگاهی صحیح انجام دهید.

اصطلاحات مربوط به فرآوری سنگ
اصطلاحات مربوط به فرآوری سنگ


تا پیش از اختراع سنگ‌های مصنوعی اگر شخصی می‌پرسید، سنگ چیست؟ به طور قاطع پاسخ او این‌ بود که سنگ، بیرونی ترین قسمت جامد کره زمین است. که از کانی‌ها و مواد معدنی گوناگون تشکیل شده است. و به سه دسته سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگونی تقسیم‌بندی می‌شوند. سنگ‌ها از هزاران سال پیش تا کنون کاربرد مهمی در ساخت پناه‌گاه، خانه، و سایر ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری داشته‌اند.

و در ساخت بناهای مهم تاریخی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از میان مشهورترين سنگ‌های طبیعی می‌توان به سنگ تراورتن،سنگ گرانیت، سنگ مرمر، مرمریت و سنگ چینی اشاره کرد.
اما در حال حاضر تعریف بالا تنها مختص سنگ‌های طبیعیاست. و برای سنگ‌های مصنوعی به عنوان مصالح ساخته دست بشر، کاربرد ندارد. سنگ مصنوعی ترکیبی است از خرده سنگ‌های طبیعی، ماسه، شن، انواع خاک نرم مانند خاک رس و مواد شیمیایی مختلف مانند رزین، پلیمر و….
سنگ‌های مصنوعی معروف و محبوب عبارتند از:
سنگ تراورتن مصنوعی، مرمریت مصنوعی، سنگ کوارتز، سنگ اونیکس، سنگ کورین، وکیوم و سنگ سندبلاست.

صنعت سنگ یکی از صنایع قدیمی ایران است. که تقریبا از دهه 40 و 50 فعالیت خود را آغاز نموده است. کشور ایران از لحاظ وجود تعداد معادن سنگ، رتبه اول و از نظر تنوع سنگ در رتبه اول جهانی قرار دارد. بنابراین پر واضح است که در این زمینه پتانسیل بسیار بالایی وجود داشته، که با مدیریت صحیح می‌توان آن را به سودهایی کلان تبدیل نمود. اما با وجود آنکه در سال‌های اخیر پیشرفت در این زمینه سرعت بالایی دارد. همچنان مسیر طولانی و پر پیچ و خمی در انتظار تولیدکنندگان و تاجران این حوزه قرار دارد.

 در واقع به دلایل متعدد از جمله نبود تکنولوژی‌های به‌روز، کارشناسان ماهر، تحریم‌های بین‌المللی و…  متاسفانه کشور ایران با وجود ذخایر فراوان نتوانسته است؛ همگام با سایر کشورهای دیگر در این زمینه صاحب سبک باشد. و با آن‌ها به رقابت بپردازد. در حال حاضر اکثر قریب ‌به اتفاق سنگ‌های تولید و فرآوری‌شده به مصرف داخلی دارد. و بخش کوچکی از آن نیز به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه صادر می‌گردد.

در سال‌های اخیر، کشور همواره با تورم افسارگسیخته‌ای روبه‌رو است. که تمام صنایع و مشاغل گوناگون را تحت تاثیر قرار داده است. صنعت ساختمان‌سازی نیز از این واقعه مستثنی نبوده و به دلیل تورم شدید، رکود شدیدی را به ویژه در سال‌های 1401 و 1402 تجربه کرده است.

همه این مسائل باعث شده تا خرید و فروش سنگ به کمترین میزان خود در 40 سال اخیر برسد. همان‌طور که می‌دانید بیشترین مصرف سنگ‌های طبیعی مربوط به ساختمان‌سازی بوده و زمانی که این صنعت بزرگ با رکود مواجه شود، صنعت خرید و فروش سنگ نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد بود.

در چنین شرایطی علاوه بر دشواری‌های فراوان در جذب سرمایه، بسیاری از سرمایه‌گذاران قدیمی نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از این حوزه خارج نموده و حتی به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر باشند. در این حالت، مدیریت صحیح دولت در کنار بخش خصوصی می‌تواند تا حد زیادی راه‌گشا بوده و رونقی هرچند اندک به این صنعت بزرگ ببخشد.

اصطلاحات مربوط به ابعاد سنگ
اصطلاحات مربوط به ابعاد سنگ


کوپ سنگ
به قطعات بسیار بزرگ سنگ که از معادن مختلف استخراج می‌شود، و به طور معمول دارای شکل هندسی خاصی هم نیستند، کوپ سنگ میگویند. در واقع کوپ سنگ اولین اصطلاحی است که به سنگ استخراج‌شده از معدن تعلق می‌گیرد.
لاشه سنگ
لاشه، یکی از اصطلاحات سنگ است با اشکال کاملا نامنظم که از برش کوپ‌های سنگ به دست می‌آید.
پلاک سنگ
به سنگ‌هایی که به صورت طولی از کوپ سنگ ‌برش میخورند، پلاک سنگ می‌گویند.
شمش
به سنگ‌های طولی با ارتفاع بالای ۲ متر و یا نوعی سنگ حجیم بالای ۵۰ سانتی‌متر، شمش میگویند.
سنگ اسلب
سنگ‌هایی که در ابعاد بسیار بزرگ مانند ۱۷۰×۲۸۰ و ضخامتی در حدود ۱۸ تا ۳۰ میلی‌متر، برش میخورند،سنگ اسلب میگویند. در حال حاضر سنگ‌های اسلب از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند.
تایل
سنگ‌هایی که معمولا به شکل مربع و در ابعاد نسبتا کوچک برش می‌خورند،  به نام سنگ تایل معروفند.
سنگ گیوتین یا آنتیک
عرض این سنگ حدود ۵ سانتی‌متر و ضخامت آن ۳ سانتی‌متر است و به دلیل برش از طریق دستگاهی به نام گیوتین، به نام ‌سنگ گیوتین شناخته می‌شوند.


بوک مچ
بوک مچ یکی از اصطلاحات سنگ در حوزه فرآوری است. بوک‌مچ به معنای قرار گرفتن دو قطعه سنگ اسلب بزرگ در کنار یکدیگر و ایجاد یک تقارن زیبا و منحصربه‌فرد است.
فورمچ
قرار گرفتن ۴ سنگ اسلب به صورت دو عدد در بالا و دو عدد در پایین، به صورتی که نمای ظاهری و رگه‌های موجود بر روی سنگ‌ تقارنی زیبا را تشکیل دهد، فرآوری به صورت فورمچ است.
موج‌دار و بی موج
برش سنگ‌های رسوبی به‌ویژه سنگ تراورتن، به دلیل لایه‌های موجود بر روی آن می‌تواند به گونه‌ای باشد که این لایه‌ها در معرض دید قرار بگیرند. این نوع سنگ به نام موج‌دار شناخته میشود. ویا برش در راستای لایه‌ها است. و هیچ‌گونه موجی بر روی سنگ دیده نشود.
بوش همر
بوش همر نیز نوعی فرآوری است که دستگاه ساب‌زنی بر روی سنگ به صورت چکشی و دورانی می‌چرخد و سطح سنگ را به صورت سوزنی شکل درمی‌آورد.
بادبر
سنگ‌ بادبر با تیشه‌های مخصوص به صورت‌ ناهموار درآمده و حالت زیبایی به خود می‌گیرد.
فلیم
فلیم کردن یکی دیگر از انواع فرآوری سنگ است. که برای تشکیل آن، شعله متمرکز و پرفشاری برای ایجاد اصطکاک بر روی سنگ گرفته می‌شود.
چرمی
در این نوع فرآوری خلل و فرج‌های سطح سنگ ‌پر نشده و سطح نیز براق نخواهد بود.


بازی رنگ‌ سنگ
به تفاوت رنگی زمینه اصلی سنگ که بیشتر با تغییر جهت و زاویه دید یا انعکاس نور بر روی آن ایجاد می‌شود، بازی رنگ سنگ می‌گویند.
تخلخل سنگ
از دیگر اصطلاحات سنگ که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تخلخل سنگ است. تخلخل به معنای وجود خلل، فرج و سوراخ‌های متعددی است که بر روی برخی از سنگ‌ها از جمله سنگ‌ تراورتن بسیار زیاد است.
جذب آب سنگ
این اصطلاح به معنای مقدار آبی است، که جذب سنگ میشود، و درون آن باقی می‌ماند. میران تخلخل سنگ رابطه مستقیمی با جذب آب در آن دارد.


یکی دیگر از اصطلاحات سنگ، مقاومت سایشی آن است. در واقع این اصطلاح به معنای میزان سختی سنگ و مقاومت آن در برابر ساییده‌شدن دارد.


مقاومت خمشی عبارت است از میزان مقاومت سنگ در برابر خمیدگی.


گه‌گاه تبخیر آب ملات پشت سنگ و ترکیبات سنگ باعث ایجاد شوره و سفیدک بر روی آن می‌شود، که به آن شوره سنگ می‌گویند.


ناهمگونی‌هایی که بر روی سطح سنگ دیده شده و از زیبایی آن می‌کاهد، به نام شال سنگ معروف است که بیشتر روی سنگ‌های گرانیت به چشم می‌خورد.


درنهایت برای خرید و فروش سنگ نما و سنگ های ساختمانی با شماره های 09130000627-03191010627 تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نکاتی که در این پست می خوانید