09130000627

627 1010 0319

نمای سنگی برج پیزا

استعلام فوری قیمت سنگ

نمای سنگی یکی از انواع نماهای ساختمانی است. که با استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می شود. برج پیزا نیز یکی از مشهورترین سازه های سنگی است که قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی در زمینه این سازه سنگی مشهور به اطلاعتان برسانیم.

 این نوع نما باعث تحکیم و تقویت سازه ساختمان می شود. و در عین حال زیبایی و شکوه به آن می بخشد. نمای سنگی به دلیل استحکام و هنر زیبایی که در آن استفاده می شود، یکی از انتخاب های محبوب برای طراحی و ساختمان است.

نمای سنگی

سنگ های مختلفی مانند گرانیت، مرمر، تراورتن می توانند برای ساخت نمای سنگی استفاده شوند و هرکدام به زیبایی و جلوه ای خاص به ساختمان می بخشد. نمای سنگی باعث افزایش ارزش افزوده و زیبایی ساختمان می شود. و به عنوان یک نمای بادوام و مقاوم در برابر عوامل طبیعی مانند باران، برف و تغییرات دما شناخته می شود. این نوع نماها معمولاً نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.و به مدت زمان طولانی به شکل و ظاهر خود باقی می مانند.

بنابراین، نمای سنگی با ترکیبی از عناصر هنری، مقاومت، ارزش زیبایی و دوام، یکی از گزینه های مناسب برای طراحی و اجرای نماهای ساختمانی است. این نماها به عنوان یک عنصر مهم در پیوند بین معماری و محیط زیست، می توانند به توسعه و بهبود زیبایی شهرها و مناطق شهری کمک کنند.

معرفی و تاریخچه ی برج پیزا

 ساخت برج پیزا در سال 1173 میلادی آغاز شد. در ابتدا، هدف اصلی از ساختن برج این بود که به عنوان مناره‌ای برای کلیسا به کار برود. اما پس از ساخته شدن 3 طبقه اول، به دلیل نرم بودم خاک در سطح زیرین برج از حالت عمودی خود منحرف شد. و  ساخت این برج به طور موقت متوقف شد.

بونانو پیزانو(Bonanno Pisano)که یکی از مهمترین معماران ایتالیایی در آن زمان بود، وظیفه ساخت این برج را به عهده گرفت. وی را در آغاز این پروژه به عنوان یک مجسمه‌ساز میشناختند. اما به دلیل مهارت و دانش فنی خود در زمینه‌های معماری، به سرعت به عنوان یکی از بهترین معماران آن زمان شناخته شد. امروزه برج پیزا به عنوان یکی از آثار هنری و تاریخی مهم دنیا شناخته می‌شود، و هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به این مکان زیبا می‌آیند تا شگفتی این برج تاریخی را مشاهده کنند.

چرا برج پیزا کج است
چرا برج پیزا کج است

چرا برج پیزا کج است

نرم بودن سطح خاک زیرین این سازه یکی از عوامل اصلی کج شدن برج پیزا بوده است. به عبارت دیگر، زیرساخت ضعیف برج در ترکیب با ساختار سنگین و بلند آن از طریق نیروی گرانش باعث کج شدن برج شد.

 نظر بسیاری از کارشناسان و معماران این است که نرم بودن سطح خاک زیرین برج پیزا از جمله دلایل اصلی کج شدن آن بوده است.

پس از کج شدن برج، معماران متعددی تلاش کردند تا برج را عمود کنند. اما به دلیل پیچیدگی‌های فنی و عدم موفقیت در این تلاش‌ها، پروژه عمود کردن برج با موفقیت به پایان نرسید. در نهایت، بعد از مدت‌ها تحقیقات و تلاش‌ها، در قرن چهاردهم  میلادی یک تیم از معماران و مهندسان مسئولیت تکمیل کردن برج را به عهده گرفتند.

  و در سال ۱۳۷۲ ساخت این برج را به اتمام رساندند. ابتدا، ارتفاع این برج حدود 56 متر بود. اما قسمتی از برج که داخل زمین فرو رفت. باعث کج شدن برج شد. و ارتفاع آن به حدود 56.5 متر افزایش یافت. علاوه بر این، عرض دیوارهای قسمت پایینی این برج تقریباً 2.5 متر بوده و وزن آن تخمیناً 14.500 تن است.

اتمام پروژه برج پیزا

در سال 1990، زاویه برج پیزا به حدود 5.5 درجه برسید، که این موضوع نشان از نامناسب بودن ساختار آن بود. اما با تلاش‌های معماران و کارشناسان ماهر، در سال‌های 1993 و 2001 برج بازسازی شد و زاویه آن به حدود 4 درجه کاهش یافت. و برج حدود 45 سانتی متر عمودی‌تر و صاف‌تر شد. این بازسازی البته با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون یورو صورت گرفت. که یکی از بزرگترین مبالغ صرف شد؛ برای بازسازی یک سازه تاریخی بود. این تلاش‌ها نه تنها باعث عمود شدن برج و اصلاح زاویه آن شد. بلکه این شاهکار معماری را به یک برج بی‌نظیر و بی‌رقیب تبدیل کرد که از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است و همواره یکی از نمادهای اصلی ایتالیا محسوب می‌شود.

نمای سنگی برج پیزا

برج پیزا، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایتالیا، به وسیله سنگ مرمر خالص ساخته شده است. اولین طبقه این برج در سال 1173 میلادی از سنگ مرمر ساخته شد. این طبقه شامل ستون‌های بزرگی بود که به وضوح مشهود بودند و زیبایی و اصالت بی‌نظیری به این بنا می‌بخشیدند.

کنار هر یک از این ستون‌های برج سنگ های مرمری است. که فضاهای توخالی مانند پنجره‌ها با طرح‌های منحنی شکل دارند. این طرح‌های مرمری منحنی شکل در داخل ستون‌های برج هم دیده می‌شوند. و به زیبایی و ظرافت برج افزوده‌اند. از نمای کلی برج، یک استوانه زیبا شکل گرفته است. که به صورت طبقه به طبقه به بالا پیش می‌رود.

از سنگ مرمر در برج پیزا استفاده شد

طراحی منحصر به فرد به برج پیزا زیبایی و شهرتی ویژه بخشید. در دوران ساخت برج پیزا، سنگ مرمر به عنوان یکی از متریال های بسیار مقاوم و معتبر برای ساخت و ساز شناخته می‌شد. از آنجایی که سنگ مرمر دارای خواص مثل مقاومت در برابر فشار، حرارت و ضربه بود، برای ساخت برج پیزا انتخاب مناسبی به نظر می‌رسید. علاوه بر این، مردم در آن زمان تمایل داشتند؛ که رنگ سنگ استفاده شده برای ساخت برج، رنگی جالب و زیبا باشد. به همین دلیل، رنگ سفید مرمر برای این منظره زیبا و طراحی استثنایی انتخاب شد.

سنگ های سفید در نمای سنگی

به علاوه، باید به این نکته اشاره کرد که رنگ سفید مرمر برای برج پیزا نه تنها به دلیل جلوه زیبایی که ایجاد می‌کند. بلکه به دلیل همخوانی و تطابق برج با بناهای دیگر شهر پیزا انتخاب شد. این تطابق باعث می‌شد که برج پیزا به عنوان نمادی از قدرت و زیبایی، به عنوان یک ناقوس و عبادتگاه مهم در کلیسای جامع شهر محسوب شود. به طوری که رنگ سفید مرمر علاوه بر جلوه زیبایی، باعث تداخل کمتر و هماهنگی بیشتر با سایر بناهای تاریخی و معنوی شهر شود. این انتخاب هوشمندانه رنگ، بر زیبایی و ارزش برج پیزا تأثیر مناسبی گذاشت. و نقش مهمی در شناخته شدن و شگفتی‌بخش بودن این بنا دارد.

معماری و طراحی برج پیزا

برج پیزا، در طراحی و ساخت خود از سبک معماری Diotisalvi الهام گرفته است. از جمله این تاثیرات مبنایی، می‌توان به فلورانس یا همان Flirence Baptistery اشاره کرد که در ساختار برج پیزا نیز به چشم می‌خورد. همچنین، تاثیر و الگوبرداری از برج سنت نیکولا در طراحی نمای برج پیزا نیز بسیار زیاد بوده است. ناقوس برج پیزا در واقع به‌واسطه این الهامات، برپایه ناقوس سنت نیکولا طراحی و ساخته شد.

با نگاهی نزدیک‌تر به دو ناقوس، مشاهده می‌شود که توجه به جزیئات و طرح کلی هر دو ناقوس با هم تطابق دارد. شیب‌دهی، خطوط منحنی، ابعاد و ویژگی‌های دیگر ناقوس برج پیزا به طور مشخص بر پایه الگوهای معماری ناقوس سنت نیکولا ساخته شده است. این شباهت‌ها نشان از دقت و دانش معماران و سازندگان برج پیزا در انتقال و مدل‌سازی زیبای نوعی هنری و معنوی از زمان خلقت تا به امروز دارد.

استفاده از سنگ در معماری کهن

به همین دلیل، برج پیزا علاوه بر خاصیت معماری خود که به عنوان یکی از نمادهای اسطوره‌ای ایتالیا شناخته می‌شود. در واقع برجی است که در پیوند با تاریخ و فرهنگ این سرزمین قرار گرفت. و باعث شکوه و زیبایی معماری فرهنگی ایتالیا است. این اثر با قدمت بالا سرشار از زیبایی و فن‌آوری، نشان از تلاش بی‌وقفه و توانایی بشر در خلق و ایجاد آثاری است که به تلاش و هنر انسان تا زمان‌های بعدی ارزش و افتخار می‌بخشد. و در عین حال استفاده از سنگ از دیر باز در بناهای مشهور دارد.

کتیبه‌ای از جنس برنز که در پایه این برج قرار دارد. و نام “بوبانو پیزانو” بر روی آن ثبت است. می تواند نظرات متفاوت از معماری برج پیزا را تغییریافته کند. این کتیبه که در سال 1820 کشف شده، ممکن است اطلاعات مفیدی در خصوص معمار اصلی و تاریخچه ساخت برج را فراهم کند. این گونه کشفیات باعث می شود تا محققان و تاریخ‌دانان بتوانند با ارائه مدارک و مستندات جدید، قضاوت بهتری درباره نقش معماران مختلف در ساخت برج پیزا داشته باشند. و بر اساس آن‌ها تحقیقات و بررسی‌های تازه‌ای انجام دهند. از این رو، این جنبه مخفی و جالب، به زمینه‌ای دیگر برای بررسی و پژوهش درباره این اثر هنری فراهم آورد.

معماری داخلی برج پیزا

برج پیزا یکی از سازه‌های تاریخی و معروف ایتالیا است. که به دلیل شهرتش در سراسر جهان، برای گردشگران بسیار جذاب است. این بنا از سنگ مرمر ساخته شد. و نمای کار شده و با ظرافت بالایی دارد. اما زمانی که وارد  فضای داخل آن می‌شوید. با یک منظره ساده و به ظاهر کار نشده برج مواجه می‌شوید. یکی از دلایلی که در مورد برج پیزا می‌توان معماری داخلی آن را ساده و خالی از زیبایی‌های چشمگیر دانست.

این است که برج در ابتدا برای استفاد مذهبی ساخته شد. هدف اصلی قرار دادن ناقوس یا اجرای مراسمات دینی، بنابراین، اهمیت بیشتری به نمای بیرونی برج و معماری آن داد. زیرا این بخش از بنا در ابتدا برای نمایش بیرونی و همچنین برای جلب توجه افراد به سمت بنا و محل اجرای مراسم‌ها بوده است.

معماری برج پیزا

علاوه بر این، برج پیزا از طراحی خاصی برای جلب توجه به صورت بیرونی برخوردار است که فضای داخلی  آن از لحاظ معماری نمی‌توان این زمینه را طراحی های مفصل داشته باشد. از طرفی، معماری داخلی برج ساده و کمیاب است. زیرا به مرور زمان تغییراتی در کاربری برج و نگرش مردم نسبت به آن اتفاق افتاد. در ابتدا، برج به عنوان ناقوسخانه ساخته شد. و فضای داخلی برای  ابزار و تجهیزات مربوط به ناقوس‌ها به کار رفت.  از آنجا که  با گذر زمان و تغییرات در نیازمندی‌ها و استفاده از این فضا، تمرکز بر نمای بیرونی برج بیشتر بوده  وفضای  داخلی آن محل جذابیت کمتری برای بازدیدکنندگان داشته است.

نمای بیرونی برج پیزا

وقتی که شما وارد داخل برج پیزا شوید و در قسمت پایین آن قرار بگیرید، تمام وقار و شکوه این برج را به طور کامل تجربه خواهید کرد. علاوه بر زیبایی و عظمت برج پیزا در نمای بیرونی آن، داخل این برج نیز به طور کامل از سنگ استفاده کرده‌اند. این سنگ‌ها با فرم و ظرافت بسیاری که دارند، زیبایی و شکوه برج را بیشتر ابراز می‌کنند. همانطور که ذکر شد، برای نمای بیرونی سنگی برج پیزا از سنگ‌ها تراش خورده مرمر استفاده شد. که توسط هنرمندان با استعداد، زیبایی کلی برج به آن افزوده شد.

برج پیزا، با تاریخچه و زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارد، اغلب برای پیدا کردن گنجینه‌های ارزشمند و ریزه‌کاری‌های معماری درون خود مورد انتظار بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. اما در حقیقت، داخل برج پیزا کاملاً ساده و خالی  است. تنها شکوهی که در برج  مشاهده می‌شود، پله‌های مرمری آن هستند که به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهند تا به بالای برج بروند.

به نظر می‌رسد تصورات عمومی مردم در مورد داخل برج پیزا تفاوتی با واقعیت دارد. این برج با داشتن 192 ستون، هر کدام با طراحی و زیبایی خاص خود، نشان‌دهنده استعداد و استعدادهای بی‌نظیر معماری آن دوره است. از این جهت، مشاهده این ستون‌ها که هر یک دارای سبک، زیبایی و ارزش منحصر به فرد است، می‌تواند تجربه‌ای فراگیر و جذاب در سفر شما به برج پیزا باشد.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ