09130000627

627 1010 0319

تفاوت های سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی

استعلام فوری قیمت سنگ

سنگ تراورتن یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است؛ که هم نمونه طبیعی و هم مصنوعی آن در بازار یافت می‌شود. در واقع علاوه بر آنکه مدت زمان بسیار زیادی از استخراج و کاربرد نوع طبیعی آن در صنعت ساختمان‌سازی می‌گذرد، در سال‌های اخیر گونه مصنوعی و مهندسی‌ساز این سنگ نیز با ساخت بسیار شیک و زیبا محبوبیت بالایی پیدا کرده است.

سنگ مصنوعی چیست

سنگ مصنوعی از دهه ۱۹۸۰ به انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی افزوده، روزبه‌روز با پیشرفت تکنولوژی بر ویژگی‌های مثبت آن اضافه شده است اما نتوانسته جایگاه خوبی را در در میان سازندگان و طراحان دکوراسیون داخلی به دست آورد. اما به دلیل مزایای متعدد این سنگ به ویژه قیمت بسیار مناسب آن، در حال حاضر سنگ مصنوعی به عنوان یک رقیب جدی برای سنگ‌های طبیعی به شمار می‌رود. ما در ادامه این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو نوع سنگ بپردازیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص سنگ‌های طبیعی و مصنوعی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه شوید.


تعریف سنگ‌ طبیعی و سنگ مصنوعی


سنگ طبیعی


سنگ طبیعی به سنگی گفته می شود که از مواد جامد در پوسته زمین به دست آمده است.این سنگ ها از ترکیب دو یا چند کانی تشکیل می‌شوند و عنصر اصلی همه آن‌ها ماده‌ای به نام سیلیسیم است. کلیه سنگ‌های طبیعی در سه دسته آذرین، رسوبی و دگرگونی قرار می‌گیرند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. و در نتیجه برای استفاده در بخش‌های مختلفی از ساختمان مناسب هستند. مشهوترین انواع سنگ طبیعی در ساختمان‌سازی عبارتند از: سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ چینی و…

سنگ نمای تراورتن
خرید سنگ نمای تراورتن


سنگ مصنوعی


سنگ مصنوعی از ترکیب سنگ‌های طبیعی با مواد مختلف دیگری مانند رزین، پلیمر، سیمان و… تشکیل می‌شود. در واقع سنگ مصنوعی ساخته دست بشراست. و در عین آنکه توانسته برخی از نقص‌های سنگ طبیعی را جبران نماید، در کسب تعدادی از ویژگی‌های سنگ‌های طبیعی، این نعمت خدادادی، مانند دوام طولانی و استحکام و مقاومت بالای آن ناموفق عمل کرده است. از میان مشهورترين سنگ‌های مصنوعی در حال حاضر می‌توان به سنگ تراورتن مصنوعی، سنگ‌ کورین، سنگ مصنوعی مرمریت، سنگ مصنوعی اونیکس، سنگ کوارتز، سنگ سمنت پلاست و سنگ وکیوم لمینت اشاره کرد.


مقایسه سنگ‌های طبیعی و مصنوعی


اگر بخواهیم توضیحاتی را در مورد تفاوت و مزیت رقابتی سنگ‌های طبیعی و مصنوعی بیان کنیم، باید به موارد متعددی اشاره نماییم.


ظاهر سنگ


به طور کلی طرح و رنگ سنگ مصنوعی در مقایسه با سنگ‌های طبیعی بسیار زیباتر بوده و طیف وسیعی از رنگ‌های موجود در دنیا را شامل می‌شود، اما با این حال برخی از افراد همچنان رنگ‌های به دست آمده از طبیعت را ترجیح می‌دهند.


دوام و ماندگاری


اگر بخواهیم به این سوال که ماندگاری و طول عمر سنگ‌های طبیعی چقدر است؟ پاسخ صحیحی بدهیم، تنها اشاره به این نکته که بناهای روم باستان که نمای بیرونی آن با استفاده از سنگ تراورتن ساخته شده، بعد از هزاران سال همچنان پابرجا باقی مانده است. این در حالی است که سنگ‌های مصنوعی به هیچ عنوان استحکام و دوام طولانی سنگ طبیعی را ندارند.


قیمت سنگ و خرید سنگ


سنگ‌های طبیعی به دلیل دشواری در استخراج، فرآوری، جابه‌جایی و نصب آن بسیار گران‌تر از سنگ‌های مصنوعی هستند و در نتیجه هزینه ساخت‌وساز را به شدت افزایش می‌دهند.

نصب وجابه‌جایی

سنگ مصنوعی بسیار سبک‌تر از نوع طبیعی آن بوده و برای نصب نیز نیازی به زیرسازی‌های زیاد ندارد. در نتیجه جابه‌جایی و نصب سنگ مصنوعی بسیار راحت‌تر از سنگ طبیعی خواهد بود.

کاربرد سنگ‌های طبیعی


سنگ‌فرش فضاهای مختلف


به طور قطع سنگ‌ طبیعی برای کف‌پوش مکان‌های مختلف یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. در این صورت علاوه بر اطمینان از مقاومت و استحکام آن، القای حس طبیعت در فضا نیز بسیار روح‌نواز خواهد بود. سنگ تراورتن، مرمر و مرمریت برای فضاهای داخلی و سنگ‌گرانیت به دلیل استحکام و سختی فراوان برای مکان‌های خارجی و پرتردد مانند متروها سازمان‌های اداری و.. مناسب هستند.


نمای داخلی و خارجی ساختمان


یکی از مصالحی که از دیرباز تا کنون کاربرد بالایی در نمای انواع ساختمان داشته، سنگ طبیعی و از جمله سنگ‌ تراورتن است. استحکام و دوام این سنگ، مقاومت در برابر  تغییرات آب‌وهوایی، نور خورشید و… همگی برای نمای بیرونی ساختمان مناسب خواهد بود.


پله و دیواره آن


پوشش پله و دیواره آن با استفاده از سنگ طبیعی به دلیل استحکام بالای آن یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که هر سازنده‌ای می‌تواند داشته باشد.


سرویس‌های بهداشتی


تزئین کف و دیواره حمام و سرویس بهداشتی با استفاده از سنگ‌های طبیعی غیر متخلخل ظاهری بسیار لوکس و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

کابینت و کانتر آشپزخانه


در سال‌های اخیر برای تزئین صفحه کابینت و کانتر آشپزخانه از سنگ‌های طبیعی آن هم سنگ‌های مقاوم در برابر حرارت، استفاده بسیار زیادی می‌شود.


کاربرد سنگ‌های مصنوعی


از کاربردهای سنگ‌های مصنوعی در بسیاری از موارد، همان‌هایی است که برای سنگ‌ طبیعی برشمردیم. به عنوان مثال برای نمای ساختمان به جای سنگ تراورتن طبیعی می‌توان از سنگ تراورتن مصنوعی استفاده کرد.

یا در مواقعی که ترجیح بر استفاده از سنگ‌ مرمریت یا مرمر بوده و بودجه خرید نوع طبیعی آن در دسترس نیست. می‌توان سنگ مرمریت مصنوعی یا اونیکس را مورد استفاده قرار داد. در واقع سنگ مصنوعی به این دلیل وارد چرخه تولید شده است تا جایگزین مناسبی برای سنگ‌ طبیعی شود.

دوام سنگ طبیعی

تنها تفاوت بین این سنگها این است که سنگ مصنوعی جلوه و زیبایی بیشتری دارد. رنگ‌های متنوعی را در بر می‌گیرد، وزن سبک‌تری دارد و در صورتی که بودجه شما چندان زیاد نیست، انتخاب این سنگ‌ گزینه کاملا مناسبی خواهد بود.

هرچند در نهایت به هیچ عنوان نمی‌توان استحکام و دوام بالای سنگ‌های طبیعی را از این نوع سنگ انتظار داشت. به علاوه لازم است این نکته نیز مدنظر قرار گیرد که، سنگ‌های مصنوعی در دکوراسیون های داخلی نقش پررنگی ایفا نموده و از محبوبیت بسیار بالایی در میان طراحان داخلی برخوردارند.

نقش سنگ‌ها در سلامت و محیط زیست


امروزه بحث حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان‌ها به سرتیتر بسیاری از خبرهای داخلی و به‌خصوص خارجی تبدیل شده است. امروزه کشورهای مختلف و به ویژه سرزمین‌های پیشرفته همواره در تلاشند تا به نوعی بتوانند کره زمین را از نابودی نجات دهند. از آن‌جایی‌که مانند بسیاری از مواد دیگر، سنگ‌ها نیز می‌توانند تاثیرات مستقیمی بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها بر جای بگذارند، تصمیم گرفتیم تا در خصوص تاثیر سنگ‎ها بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها نیز مطالبی را عنوان نماییم.

 به عنوان مثال اگرچه سنگ‌های طبیعی برآمده از طبیعت بوده و تولید آن‌ها تاثیر چندان نامساعدی بر سلامت انسان و محیط زیست نخواهند داشت. اما در مقابل استخراج بی‌رویه از سنگ‌های طبیعی می‌تواند خطر از بین رفتن کامل آن‌ها را در آینده‌ای نه چندان دور به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، با تخریب ساختمان‌های سنگی همواره تل بزرگی از زباله‌های حجیم و سنگین نیز برجای خواهد ماند. برعکس سنگ‌های مصنوعی، به‌دليل آنکه فرآیند تولید آن‌ها از طریق مواد شیمیایی گوناگون مانند رزین، پلیمر و… صورت می‌گیرد، می‌توانند تاثیرات نامناسبی بر روی محیط زیست و در عین حال سلامت انسان‌ها داشته باشند.


چه نوع سنگی برای ساختمانمان انتخاب کنیم؟


با توجه به مباحثی که تا کنون در این مقاله بیان نمودیم، از این پس انتخاب سنگ طبیعی یا مصنوعی برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود. در واقع با توجه به مزایا و معایب و کاربردهایی که برای این دو نوع سنگ برشمردیم، به راحتی می‌توانید سنگ‌ مدنظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

به عنوان مثال اگرچه کشور ایران مملو از معادن سنگ‌های مختلف‌ است. اما به هر حال همچنان قیمت آن بسیار بالاتر از سنگ مصنوعی میباشد. و در نتیجه کاربرد سنگ مصنوعی در پروژه‌های ارزان‌تر کاملا مقرون به‌صرفه خواهد بود. در مقابل اگر بحث قیمت در میان نباشد و سلیقه شما با ظاهر سنگ‌های طبیعی سازگارتر است، پس کاربرد سنگ طبیعی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

به علاوه اگر شما به دنبال نجات معادن سنگ‌ و جلوگیری از نابودی کامل آن‌ها هستید، خرید سنگ مصنوعی می‌تواند در این مورد بسیار کمک‌کننده باشد. و یا اگر طرح و رنگ مورد نظر شما در سنگ‌های طبیعی یافت نمی‎شود، به سادگی می‌توانید آن را از میان سنگ‌های مصنوعی پیدا کرده و یا حتی آن را به سازندگان این نوع سنگ سفارش دهید.

چه سنگی انتخاب کنیم (نتیجه گیری)


سنگ مصنوعی یا سنگ‌های مهندسی ساز، یکی از انواع مصالح به‌روز و جدیدهستند. که با پیشرفت تکنولوژی پا به عرصه وجود گذاشته اند. و در مدت زمان اندکی با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدند.

در واقع سنگ‌ مصنوعی که ساخته دست بشر است. به کمک طبیعت آمده تا علاوه بر آنکه برخی از نقایص سنگ طبیعی را مرتفع نماید. از نابودی کامل تمام ذخایر سنگی نیز جلوگیری به عمل آورد.

سنگ طبیعی و مصنوعی از ابتدای شکل‌گیری و تولید مراحل متفاوتی را طی کردهاست. مزایا و معایب متعددی دارند و در نهایت نیز اگرچه کاربردهای تقریبا مشابهی دارند. اما در برخی از موارد نیز به دلیل شرایط ویژه تنها یکی از این نوع سنگ‎ها می‌توانند مورد استفاده واقع شوند. و لازم است تا این نکته حتما مدنظر سازندگان و طراحان داخلی قرار گیرد. از سنگ‌های طبیعی مشهور و پرکاربرد می‌توان به سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ چینی و گرانیت و از سنگ‌های مصنوعی نیز باید به سنگ‌ تراورتن مصنوعی، اونیکس، سنگ‌ مرمریت مصنوعی،کوارتز،کورین، وکیوم لمینت و سمنت پلاست اشاره کرد. در عین حال شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های اصفهان سنگ مرکز خرید سنگ نما تماس بگیرید:09130000627-03191010627

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ