09130000627

627 1010 0319

محاسبه متراژ سنگ نما

استعلام فوری قیمت سنگ

محاسبه متراژ سنگ نمای ساختمان موضوع مهم و البته گاهی چالش برانگیز است. معماران، مهندسان و سنگ کاران هر کدام شیوه مختص خود را برای محاسبه متراژ سنگ نمای ساختمان دارند، که در نهایت نتیجه می‌تواند یکی باشد. قصد داریم در این مقاله از اصفهان سنگ به بررسی موضوعی محاسبه متراژ سنگ نما از دید یک مهندس و یک متخصص بپردازیم.

سنگ نمای ساختمان

خرید سنگ ‌نما به منظور پوشش و تزئین ظاهر بیرونی ساختمان، افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است. اگرچه استفاده از این سنگ در گذشته نیز وجود داشته اما در حال حاضر، به دلیل توسعه سبک‌های مختلف معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی، کاربرد سنگ نما بیشتر از قبل به چشم می‌آید. به همین دلیل نحوه محاسبه متراژ سنگ نمای اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

به طور کلی، سنگ نمای ساختمان یکی از پارامترهای مهم در صنعت ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. دلیل آن هم این است که، نمای خارجی ساختمان یکی از قسمت‌هایی است که همواره در معرض دید سایر افراد قرار دارد. در نتیجه این نما می‌تواند نشان دهنده سلیقه صاحب ملک، نوع کاربری ساختمان و هم‌چنین نوع دکوراسیون داخلی بنا باشد. می‌توان گفت که یکی از فاکتورهایی که در هنگام خرید یک ساختمان در نظر گرفته می‌شود، نمای بیرونی ساختمان است. بنابراین، طراحی این نما و مصالح به کار برده شده در آن اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

ما در ادامه مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص سنگ ‌نما، نحوه محاسبه متراژ سنگ نمای مورد نیاز و خرید آن می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه محاسبه متراژ سنگ نمای هستید. ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.


سنگ نما چیست؟


سنگ نما یکی از مصالح پرکاربرد برای ساخت نمای بیرونی ساختمان می‌باشد. که علاوه بر جنبه زیبایی‌شناختی، از لحاظ عایق‌بندی و حفاظت از ساختمان نیز نقش پر رنگی را برعهده دارد.
سنگ‌های مختلفی قابلیت استفاده به عنوان سنگ نما را دارند که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با سنگ‌هایی با کاربردهای دیگر جنس، نوع برش و فرآوری آن‌هاست. به عنوان مثال سنگی که قرار است در نمای خارجی یک بنا به کار گرفته شود، معمولا از میان سنگ‌های سبک‌تر انتخاب شده تا بتواند بدون دغدغه مواردی مانند عدم چسبندگی و سقوط مورد استفاده قرار گیرد.

 اگرچه سنگ نما در ساختمان‌های بلند و چند طبقه نیز کاربرد دارد، اما بیشترین استفاده از آن را می‌توان در ویلاسازی، به ویژه ساخت ویلاهای لوکس و مدرن دانست. استفاده از سنگ نما برای ساخت ویلا بسیار هزینه‌بر است. اما در عوض منظره چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌نماید که علاوه بر جلب نظر ساکنان آن‌ منطقه، در زیباسازی شهر نیز موثر خواهد بود.

بهترین سنگ نما
ویژگی های سنگ نما


سنگ نما دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که  که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
1)زیبایی چشمگیر
همان‌طور که بیان شد، سنگ نما در مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض دید همگان قرار دارد. در نتیجه یکی از خصوصیات مهمی که باید دارا باشد، زیبایی و موزون بودن آن است.
2)مقاومت بالا سنگ در برابر تغییرات آب و هوایی
از آن‌جایی که سنگ ‌نما در بیرونی‌ترین قسمت ساختمان استفاده می‌شود، باید در برابر شرایط جوی پایدار و مقاوم باشد. به عنوان مثال سرما و‌ گرمای هوا نباید موجب تغییر و در نهایت تخریب سنگ نما گردد.
3)وزن پایین
به طور قطع، تراکم و وزن سنگ‌ در کاربرد آن به عنوان سنگ‌نما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. هر چقدر تراکم سنگ پایین‌تر و وزن آن سبک‌تر باشد، استفاده از آن راحت‌تر بوده و مشکلات احتمالی را نیز در پی نخواهد داشت.
4)چسبندگی مناسب
یکی از خصوصیات مهم سنگ بنا، چسبندگی آن به سیمان است. این ویژگی باعث می‌شود تا از سقوط سنگ جلوگیری شده و ظاهر اولیه ساختمان نیز حفظ شود.

5)عدم جذب آلودگی و نظافت آسان
سنگ نما باید به گونه‌ای باشد که آلودگی‌ها را جذب خود نکرده و  نظافت آن نیز به راحتی انجام گیرد.


سنگ تراورتن
یکی از بهترین سنگ‌هایی که می‌توان به عنوان ‌سنگ نما در نظر گرفت سنگ‌تراورتن است. این سنگ‌ به علت وزن کم و تخلخل بالا چسبندگی زیادی با ملات ساختمانی دارد. همچنین به دلیل ساب‌پذیری بسیار خوب نیز به درخشندگی نسبتا بالایی می‌رسد و آلودگی کمتری را جذب می‌نماید.


سنگ مرمریت
یکی از سنگ های مشهور سنگ مرمریت است. سنگ مرمریت در مقایسه با تراورتن، وزن بالاتر و تخلخل کمتری دارد. سنگ مرمریت، بیشتر در فضای داخلی ساختمان کاربرد دارد. و در صورت کاربرد آن در فضای بیرونی، بهتر است انواع سابیده نشده آن مانند مرمریت تیشه ای مورد استفاده قرار گیرد.


سنگ‌ گرانیت
گرانیت از سنگ‌های بسیار مقاوم و مستحکم به حساب می‌آید. این سنگ در گذشته کاربرد بالایی به عنوان‌ نمای ساختمان داشته است، اما به مرور زمان و آشنایی با معایب آن ازجمله تراکم و وزن بالا، استفاده از گرانیت در نمای ساختمان‌ محدودتر شده است. زیرا وزن سنگین گرانیت باعث می‌شود تا سنگ‌ به خوبی به سیمان نچسبد و امکان سقوط آن از ارتفاع نیز بالا رود. به منظور جلوگیری از این موارد، در حال حاضر استفاده از گرانیت و هم‌چنین سنگ‌ مرمریت در ارتفاع بالای یک متر، تنها با اسکوپ کردن سنگ امکان‌پذیر است.


انتخاب و خرید سنگ‌ نما نیازمند رعایت یک‌سری اصول و قوانین است. که باید در هنگام  انتخاب و خرید سنگ نما و نحوه محاسبه محاسبه متراژ سنگ نمای مورد توجه قرار گیرد. این اصول عبارتند از:
شرایط آب و هوایی
یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید سنگ نما باید به آن توجه کرد، شرایط آب و هوایی منطقه‌ای است که ساختمان در آن‌‌جا واقع شده است. به عنوان‌ مثال در مناطق شرجی که باران زیادی هم می‌بارد، سنگ‌ نما با تخلخل و حفره‌های کم جذب آب کمتری دارد.

و یا در مناطقی که درجه حرارت هوا بالاست برای جلوگیری از گرمای بیشتر، بهتر است سنگ‌هایی با رنگ روشن را مورد استفاده قرار داد.
مقاومت در برابر باران‌های اسیدی
در صورتی که ساختمان شما در شهرهای پر جمعیت و صنعتی قرار دارد و هدفتان استفاده از سنگ‌ نما است، باید در نظر داشته باشید که این سنگ باید در مقابل آلودگی‌های محیطی و باران‌های اسیدی مقاوم باشد.
تناسب سنگ‌ نما با کلیات معماری ساختمان
به طور کلی ایجاد تناسب و هارمونی در میان ‌اجزای مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. رعایت این تناسب قطعا موجب زیباتر دیده شدن ساختمان شما نیز خواهد شد.

به طور کلی داشتن اطلاعات دقیق در مورد متراژ سنگ نما نه تنها برای پیمان‌کار یا معمار ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد، بلکه به منظور خرید سنگ، قیمت آن و هزینه‌ای که قرار است برای حمل و نقل و دستمزد اجرا و نصب سنگ صرف شود نیز مهم است. در نظر داشته باشید که طرح‌های مختلف سنگ و نوع برش و ضخامت آن هم بر روی متراژی که باید خریداری شود تاثیرگذار است و باید  در زمان خرید مورد توجه قرار گیرد.

محاسبه متراژ سنگ نما از محاسبات دقیقی است که باید با دقت و حوصله فراوان و بر طبق اصول و قواعد ریاضی صورت گیرد. در واقع ابتدا لازم است مساحت قسمت‌هایی مانند درهای ورودی، پنجره و دودکش‌ها از مساحت کل ساختمان کسر شود. پس از آن مساحتی که قرار است با سنگ پوشش داده شود را برمساحت یک سنگ تقسیم می‌کنیم تا تعداد سنگ‌های مورد نیاز برای نمای ساختمان را به دست آوریم. با این روش، متخصص نصب سنگ می‌تواند با کمترین میزان پرتی و دورریز کار خود را پایان برساند.

عوامل موثر بر قیمت سنگ نما
عوامل موثر بر قیمت سنگ نما

 عوامل موثر بر قیمت سنگ نما

به طور کلی عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر میزان قیمت سنگ نما موثر واقع شوند. این عوامل عبارتند از:

کیفیت سنگ

کیفیت سنگ یکی از مواردی است که تاثیر بسزایی در میزان قیمت سنگ خواهد داشت. به عنوان مثال سنگ‌های سفید بدون رگه یا با رگه‌های بسیار کم و همچنین سنگ‌هایی که تخلخل پایینی دارند، در ردیف سنگ‌های گران‌ قیمت قرار می‌گیرند.

مقاومت و استحکام سنگ

هر چقدر مقاومت سنگ‌های ساختمانی بالاتر باشد، قیمت سنگ نما بیشتر خواهد بود.

نوع فرآوری سنگ

امروزه فرآوری سنگ‌های ساختمانی معمولا با دستگاه‌های پیشرفته‌ای انجام می‌گیرد. در نتیجه سنگ‌های به دست آمده نیز کیفیت بالاتری خواهند داشت. در کل هر چقدر این دستگاه‌ها دقیق‌تر و مجهزتر باشند، سنگ تولید شده قیمت بالاتری خواهد داشت.

معدن سنگ

در حال حاضر با گذشت سال‌های طولانی پس از کشف انواع معادن سنگ و آشنایی با سنگ‌های استخراج شده از این معادن، برخی از آن‌ها به نوعی برند معتبر در دنیای سنگ تبدیل شده‌اند و به همین دلیل محصولات آن‌ها قیمت نسبتا بالاتری دارند.

جمع‌بندی

 سنگ نما یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است که علاوه بر آنکه در برابر شرایط جوی، ضربه، فشار و… از ساختمان محافظت می‌کند، از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز نقش مهمی را بر عهده دارد. این سنگ به تنهایی و یا در کنار مصالح دیگر مانند آجر یا شیشه، می‌تواند نمای بسیار جذابی به ساختمان شما ببخشد و بر ارزش ذاتی آن بیفزاید.

سنگ مناسب برای نمای ساختمان باید ویژگی‌هایی از قبیل ظاهری چشم‌نواز، چسبندگی بالا و وزن پایین داشته و همچنین کمترین میزان آلودگی را به خود جذب کند تا بتواند به عنوان یک سنگ نمای با کیفیت و مناسب محسوب گردد. بنابراین در هنگام خرید سنگ نما، موارد ذکر شده به همراه فاکتورهای دیگر مانند شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، تناسب سنگ با دیگر عناصر ساختمان و … نیز باید مد نظر قرار گیرند. رعایت تمامی این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین سنگ را با مناسب‌ترین قیمت برای ساختمان خود تهیه نمایید. اکنون با دانستن هر آنچه بیان شد می‌توانید حدس بزنید بهترین پاسخ برای این سوال که از کجا سنگ نما بخریم و بهترین روشی که می‌توانیم این خرید را انجام دهیم، چیست.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ