09130000627

627 1010 0319

قیمت سنگ

استعلام فوری قیمت سنگ

قیمت سنگ ساختمانی ارزان، برای کاربران صنعت ساختمانی به عنوان مصالح اصلی در ساختمان موضوعی بسیار مهم است. آیتم های مختلفی در قیمت سنگ نما تاثیر گذار هستند. آیتم هایی چون ابعاد،ضخامت، فراوری، نوع، رنگ، و یژگی های مشابه تاثیر زیادی در قیمت سنگ ساختمانی دارد. در این مقاله از اصفهان سنگ قصد داریم به 5 عامل موثر در قیمت سنگ ساختمانی را توضیح دهیم.

1- نوع سنگ عاملی موثری در قیمت سنگ

سنگ ها، قابلیت های منحصر بفردی دارند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نیستند. از جمله ویژگی هایی که سنگ های ساختمانی دارند، میتوان به دوام و مقاومت بسیار بالای آن ها، میزان جلاپذیری، مقاومت سایشی و ضربه ای بالای آنها، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره نمود. که میزان این ویژگی ها در انواع مختلف سنگ های ساختمانی متفاوت است. پس نوع سنگ اولین عامل موثر در قیمت سنگ ساختمانی می باشد. سایر مواردی که در قیمت سنگ تاثیر میگذارند به شرح زیر است:

1 – نوع سنگ

2-برش سنگ

3- فرآوری سنگ

4- رنگ سنگ

5- مقاومت سنگ

6- سورت بندی سنگ

7- متراژ سنگ مورد نیاز

8- معدن سنگ

9- حمل و نقل سنگ

10-میزان تخلخل سنگ

سنگهای ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند، که شما می توانید با توجه به نوع ساختمان و سلیقه ی  مورد نظرتون سنگ خود را انتخاب کنید. از میان انواع سنگ ساختمانی می‌توان سنگ گرانیت،سنگ مرمریت، سنگ تراورتن و مرمر را نام برد.

سنگ گرانیت دارای زیبایی مخصوص به خود است. که برای ساخت ستون، دیوارها و کف ساختمان گزینه مناسبی می باشد.

سنگ مرمریت نیز یک سنگ متراکم و قوی است. که در مکانهایی که به سنگ زیبا بدور از شرایط جوی سخت و اغلب داخل ساختمان به وفور استفاده می‌شود. سنگ مرمریت انتخاب مناسبی برای پله و کف ساختمان است، که مکانهای پر رفت و آمدی هستند.

یک نوع دیگر از سنگها، سنگ تراورتن یکی دیگر از انواع سنگهای ساختمانی است که به دلیل بافت غیر متراکم و تخلخلی که دارد در نمای ساختمان بهترین کاربرد را خواهد داشت.

سنگ مرمر نیز سنگی است که به دلیل چشم نوازی خاصی که دارد به ساختمان جلوه خاصی می‌بخشد. سنگ مرمر مقاومت خوبی در برابر بارانهای اسیدی ندارند و به همین خاطر در نما استفاده نمی‌شود. هر کدام از این سنگها به دلیل ویژگیهای متفاوتی که دارندبه همین دلیل است که قیمت قیمت سنگ ساختمانی متفاوت است.

عوامل موثر بر قیمت سنگ نما
سنگ نما را ازکجا بخریم

2- رنگ سنگ

دومین عامل موثر در قیمت سنگ ساختمانی رنگ آن است. سنگهای طبیعی دو نوع رنگ دارند: رنگ اصلی و رنگ ثانویه

رنگ های اولیه سنگ معمولاً به رنگ هایی گفته می شود که رسوبات در مرحله ی تشکیل سنگ ایجاد می نمایند. و مواد داخل سنگ به کل از این رنگ تشکیل می شوند. رنگ رسوبات ممکن است اولیه یا اصلی و یا ثانویه باشد. رنگهای اولیه رنگی هایی هستند، که رسوبات در موقع پوشیده و مدفون شدن در زیر رسوبات بالایی دارد.

رنگ ثانویه نتیجه تغییرات بعدی روی سنگ است که در رسوبات بوجود می‌آید. و یا اینکه در موقع قرار گرفتن در سطح زمین در اثر هوازدگی بوجود آید. تشخیص رنگهای اولیه و ثانویه در رسوبات اغلب مشکل است. و در بعضی مواقع غیر ممکن می‌باشد. بعضی از رسوبات در موقع دفن شدن به علت وجود سولفید آهن سیاهرنگ هستند. و بعدا به علت تبدیل به مارکازیت و یا پیریت خاکستری رنگ می‌شود. دیگر رسوباتی که به علت دارا بودن مواد ارگانیکی به رنگ سیاه هستند ممکن است به علت تخریب عمل باکتری ها به رنگ خاکستری یا سفید در آیند.

همچنین رسوبات قرمز یا قهوه ای که شامل اکسیدهای آهن یا هیدروکسید می‌باشند. در اثر احیا شدن با مواد آلی به رنگ خاکستری در می‌آیند. ماسه سنگها که در زمان مدفون شدن به رنگ سفید اند. ممکن است در اثر اکسید شدن کربنات آهن یا سولفید، در بعضی مواقع به رنگ قرمز درآیند. و بیشتر رسوبات تبخیری که به رنگ سفید یا خاکستری هستند، محتملا به همان رنگ باقی می‌مانند. با توجه به انواع سنگ و مصارف آن در صنایع ساختمان سازی، رنگ آن یکی از موارد بسیار قابل توجه می باشد. و تاثیر بسزایی در قیمت سنگ ساختمانی دارند.

قیمت سنگ سفید
قیمت سنگ های رنگی

اهمیت رنگ سنگ

چرا رنگ سنگ در قیمت سنگ ساختمانی تاثیر دارد؟ رنگ رسوبات تحت تاثیر محیط و بر مبنای منشا انتقال رسوبگذاری است. از سویی خواص سنگهای منشا و طریقه تخریب و شرایط جوی و فاصله و مدت زمان حمل و نقل اهمیت زیادی دارد. شرایط محیط رسوبی و سنگ شدن رسوب نیز موثر می‌باشد.

رنگ در رسوبات خشکی اهمیت زیادتری نسبت به رسوبات دریایی سنگ دارد. زیرا رسوبگذاری دریایی معمولا آرامتر و مقدار مواد آلی که در رسوب مدفون می‌شوند سبب تغییر رنگ رسوبات می‌گردند.رسوباتی که در شرایط معمولی دریایی رسوب میکنند، همان رنگهای معمولی خاکستری و آبی و سبز را شامل می‌شوند. رنگهای رسوب در ارتباط با محیط رسوبات با رنگ سنگ منشا در آب و هوای خشک و سرد وجود دارد و بیشتر در سراشیبی کرانه های ساحلی و قاعده رودخانه ها و دریاچه ها و سراشیبهای تندی که از گیاهان پوشیده نباشد، دیده می‌شود. خوب طبیعی است رنگ و حتی خواص این نوع سنگ باهم متفاوت باشد.

رنگ های ثانویه سنگ

رنگ هایی هستند که بر اثر تغییرات بعدی بر روی سنگ ایجاد می شوند. در این بین سنگ های رسوبی از جمله مهم ترین سنگ های موجود در طبیعت هستند و شامل طیف رنگی بسیار گسترده ای می باشند. به همین دلیل در اینجا این طیف را در چهار دسته متمایز تعریف نموده ایم. برای آسانی تشخیص، رنگهای رسوبی سنگ را در چهار گروه زیر تقسیم بندی می کنند.در طبیعت سنگ های متفاوتی با رنگ های بسیار زیبا یافت می شوند. برای مثال سنگ هایی با رگه ی طلایی دیده می شود، مقادیری از عنصر گوگرد دارند. و یا سنگ های مرمر که رنگ سفید آن ناشی از وجود فلدسپات ها، کلسیت و دولومیت می باشد. با این تفاسیر کانی ها که مواد تشکیل دهنده ی سنگ می باشند عامل تغییر رنگ سنگ ها بر روی کره ی سنگی نما هستند.

رنگ سیاه  معمولاحاصل شرایط کامل وجود مواد آلی و شرایط باتلاقی سرد و دشتهای سیلابی سرد و دریاچه هایی که امواج کمی داشته و حفره های عمیق قاعده کم عمق با تجمع زیاد مواد آلی می‌باشند.

رنگ سنگ
سنگ سفید نما

رنگ عامل تعیین کننده در قیمت سنگ ساختمانی

سنگ های خاکستری تعیین کننده محیطهای مخصوصی هستند که بیشتر در دریاچه ، دلتای رود و دشت سیلابی و کم عمق و عمق متوسط دریایی رسوب کرده و ممکن است در آب و هوای سرد یا گرم رسوبگذاری شده باشند.رنگهایی که از طبقهای به طبقه دیگر تغییرپذیر میباشند مشخص کننده رسوبگذاری در مخروط افکنه ، دشت سیلابی و دلتا هستند که این وضعیت در رسوبات دلتایی نیز دیده میشود.

رنگ سبز همان رنگ اولیه بوده و دلالت بر رسوبات سنگی گلوکونیتی دریایی یا مواد اصلی سنگهای منشا را دارد. بنابراین تعیین کننده شرایطی است که برای تخریب و تجزیه مساعد نمیباشد و همچنین تعیین کننده رسوبگذاری در آبهای کم عمق ساحلی است. رنگهای سبز ثانویه در بعضی از سنگهای آذر آواری نیز دیده میشود.رنگهای قرمز اولیه تعیین کننده آب و هوای گرم است و روی دشتهای مرتفع و پرباران و حامل رویش متوسط گیاهی میباشند. رسوبات قرمز همچنین ممکن است از رسوبات قرمز یا تشکیلات معدنی سرخ رنگ منشا داشته باشند. ولی گلهای قرمز نواحی عمیق دریایی شامل مراحل فوق نیستند.

خرید سنگ ساختمانی

سنگ هایی که به آنها اشاره شد از سنگ های ساختمانی زیبا و پر استفاده هستند. اغلب فکر می کنند سنگ های طبیعی، سنگ هایی تیره هستند در حالی که سنگ های با تم بسیار روشن تا تیره می باشند.

فراوانی معادن سنگهای طبیعی در کشورمان بیانگر این موضوع است که این نوع از سنگهای ساختمانی دارای رنگ های زمینه بسیار متنوعی می باشد. یکی از ویژگی هایی که این سنگ را پر طرفدار کرده است هم همین تنوع رنگ بالا می باشد. تراورتن ها شامل تراورتن کرم؛ تراورتن سفید، تراورتن عسلی ،تراورتن کرم روشن، تراورتن گردویی ، سیلور و شکلاتی .

سنگ مرمریت بر اساس رنگ زمینه به دسته بندی زیر تقسیم میشود.

مرمریت سفید

سنگ مرمریت رنگی:

سبز، آبی، صورتی، لیمویی، شکلاتی و… (بعد از فراوری سنگ)

سنگ مرمریت مشکی

مقاومت سنگ از عوامل موثر در قیمت سنگ ساختمانی

 سومین عامل موثر در قیمت سنگ مقاومت آن است. مقاومت حرارتی به عنوان یکی از ویژگیهای مهم سنگهای ساختمانی مطرح است. این ویژگی نشان دهنده توانایی سنگ در مقابل تغییرات دما و نقش اساسی آن در حفظ استحکام ساختمان است. برای استفاده از سنگ در محیط های با دماهای بالا یا تغییرات حرارتی قوی، مقاومت حرارتی به یکی از ملاکهای انتخاب و استفاده از سنگ می‌تواند تبدیل شود.

مرمریت، گرانیت و تراورتن از جمله سنگ هایی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد. این سنگ در برابر اسید آسیب پذیر است و در صورت مجاورت با تغییرات آب و هوایی دچار تغییر در شکل ظاهری می شود. مقاومت حرارتی سنگهای ساختمانی یکی از جنبه های کلیدی در طراحی و اجرای ساختمانها است. انتخاب سنگ با مقاومت حرارتی مناسب، امکان ایجاد ساختمانهای پایدار و با کیفیت را فراهم می کند. همچنین، با پیشرفت تکنولوژی، روشهای جدیدی برای بهبود مقاومت حرارتی سنگها ارائه می شود که میتواند در صنعت ساختمان بهبود و ارتقاء مناسبی را به همراه داشته باشد.

مقاومت ضربه ای سنگ عاملی تاثیر گذار در قیمت سنگ های ساختمانی

به مقاومتی که یک سنگ در برابر ضربه دینامیکی از خود نشان می‌دهد ( مثلا ضربه چکش یا افتادن جسم روی آن)، مقاومت ضربه ای گفته می‌شود. به سنگی که مقاومت کمی از خود نشان دهد، شکننده می‌گویند. مقاومت ضربه ای به سختی و ساختمان سنگ بستگی دارد. معمولا هر چه سنگ دارای دانه بندی ریزتری باشد، سختتر است.

این خاصیت در سنگهایی که برای ساخت بندرها، کف‎ها، پیاده روها و راه آهن به کار می‌رود، بسیار مهم است.مقادیر مقاومت ضربه ای M4 تا M7 با ضخامت های P2 و P3 برابر است با 12-18Kpa است که نشان دهنده پایین بودن پتانسیل شکست آنها است. بنابر اطلاعات بدست آمده نمونه سنگ های مرمریت با ضخامت 2 سانتی متر(P1) و مشخصات مشابه M1 و M2 و M3 نباید در کف استفاده شوند. مقاومت ضربه ای را شاید بتوان در خصوصیات کیفی سنگ دسته بندی کرد که یکی از عوامل موثر در قیمت سنگ محسوب می‌شود.

برش سنگ
تاثیر برش سنگ بر قیمت

فرآوری سنگ

فراوری سنگ ساختمانی یک فرایند اساسی و مهم است. که به تمامی فرایند هایی گفته می‌شود که یک سنگ جهت نصب و استفاده در ساختمان، آماده می‌شود. ما برای فراوری سنگ ها، روش های مختلفی را میتوانیم استفاده کنیم. که با توجه به نوع سنگ، این روش های فراوری میتواند متفاوت باشد.

سنگی با فراوری متفاوت

مرمریتها علاوه بر رنگ، بر حسب نوع فرآوری نیز گزینه های بیشماری پیش روی ما قرار می دهند. مرمریت یک سنگ ساختمانی چند منظوره است که بر حسب نیازمندیهای پروژه، نوع و رنگ آن انتخاب می­ شود. در نتیجه انواع مختلف فرآوری سنگ مرمریت، این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از آن در هر محیطی استفاده کرد. این ویژگی مرمریت را به شدت مورد توجه طراحان فضای داخلی و معماران قرار داده است. برای تغییر ظاهر سطح مرمریت، از مواد ساینده متفاوتی استفاده می­ شود.اما روش کار و ابزار مورد نیاز به نوع فرآوری مورد نظر بستگی دارد. برای پرداختهای سطحی مرمریت، از دو گروه مواد ساینده استفاده می­‌شود که عبارت است از : ساینده های طبیعی و ساینده های مصنوعی .

از متداولترین فرآوریهای مرمریت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اره شده

هوند درشت

هوند نرم

پولیش شده

اسکنه خورده

آنتیک

چکش خورده

سند بلاست

اسپلیت فیس

آتش خورده

برش سنگ ساختمانی عامل موثر در قیمت سنگ ساختمانی

یکی از مهم ترین مراحل آماده سازی سنگ برای ورود به بازار، برش سنگ می باشد. جهت استفاده از سنگ های ساختمانی و بهره برداری از آن ها لازم است که پس از استخراج سنگ از معدن، آن ها در ابعاد مختلف را برش داد. مرحله برش کوپ ها و قطعات بزرگ سنگ مرمریت، از سخت ترین و دشوارترین مراحل در فرآیند آماده سازی و اجرای سنگ می باشد.

نوع سنگ و کاربرد آن از مهم ترین مواردی هستند که بر نحوه برش سنگ ها اثر گذارند. قبل از برش باید دانست که سنگ مورد نظر از چه نوعی است؛ مسلما برش سنگ قیمتی و یا نیمه قیمتی با برش سنگ های ساختمانی یکسان نخواهد بود. بالطبع با متفاوت بودن نحوه برش، ابزار برش هم متغیر خواهد بود. انواع سنگ های موجود در معادن عبارت اند از؛ سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی(مثل الماس، زمزد،عقیق، فیروزه و…)، سنگ های ابزاری(مثل گرانیت، تراورتن و بازالت) و در نهایت سنگ های ساختمانی( مثل گرانیت، تراورتن عباس آباد، مرمریت، سنگ چینی، سنگ ماسه و …).

از کجا سنگ ساختمانی بخریم
مرکز خرید سنگ ساختمانی

معادن سنگ

در ایران معادن بسیار زیادی از سنگ مرمریت و مرمر وجود دارد. این معادن در استانهایی از جمله اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، مرکزی، لرستان، فارس و … وجود دارند و بسیاری فعال هستند و به فعالیت می پردازند. این به این معناست که برای خرید سنگ تا حدود زیادی نیاز به ورود سنگ از سایر کشورها نداریم و همین عامل وجود معادن متعدد در اغلب شهرهای کشورمان به خودی خود بر قیمت سنگ تاثیر می‌گذارد.

معادن سنگ اصفهان

این استان دارای مهمترین معادن سنگ ایران است و دارای  معدن سنگ مرمر ومرمریت میباشد که در بین استانهای کشور بالاترین تعداد معدن از این نوع سنگ را دارا میباشد. از جمله مزیت‎های سرمایه گذاری در صنعت سنگ اصفهان میتوان به دسترسی مناسب این استان به دیگر استانهای کشور و همچنین مدیران با تجربه آن اشارهکرد

این استان سالانه بیش از ۴۰۰۰ تن از انواع سنگهای ساختمانی را تولید می کند و سنگهای معادن آن دارای تنوع و کیفیت بالایی میباشند .در این استان حدود ۴۴۰  معدن که دارای پروانه بهره برداری میباشند یافت میشود و به طور تقریبی یک دوم از این تعداد مربوط به معادن سنگ ساختمانی میباشد. سنگ مرمر، مرمریت از جمله سنگهای استخراج شده از این استان میباشند.که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشدآذرشهر مهمترین و معروفترین شهر استان آذربایجان شرقی در صنعت سنگ ساختمانی است که با دارا بودن تراورتنهای سرخ رنگ در جهان دارای شهرت میباشد. شهرستان آذرشهر دارای ۴۰ معدن فعال میباشد و از این نظر یکی ازمراکز مهم تولید سنگ در کشور به شمار میآید.

معادن سنگ لرستان

این استان حدود یک چهارم از منابع سنگ ساختمانی کشور را دارا میباشد لذا جزو استانهای مهم در صنایع سنگ ایران به شمار میرود.که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشد. معادن سنگهای مرمریت و چینی این استان  حدود ۷۰ عدد میباشند و از این نظر دارای بیشترین تعداد معدن در میان استانهای کشور می باشد.

معادن سنگ استان فارس

حدود ۱۵ درصد از سنگهای استخراج شده در استان فارس شامل سنگهای چینی و مرمریت میباشد.که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشد. ۳۹۸ سنگبری فعال در استان فارس وجود دارد که به طور کلی حدود ۱۰ درصد از سنگبریهای کل کشور را به خود اختصاص میدهد همچنین این استان به دلیل کیفیت سنگی که ارائه میدهد حدود ۳۰ درصد از صادرات سنگ ساختمانی کل کشور را از آن خود کرده است.

معادن سنگ استان یزد

سنگهای معادن این استان دارای تنوع بسیار زیادی میباشند و بیشتر معادن آنها مربوط به معادن  مرمریت و چینی است. سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ  از معادن ایران استخراج میشود که استان یزد چیزی در حدود یک سوم این تولیدات را را در در زمینه استخراج سنگهای ساختمانی به خود اختصاص میدهد .

معادن سنگ استان مرکزی

این استان  بیشترین تعداد معادن سنگ ساختمانی فعال به خودش اختصاص داده است و در حال حاضربخش مورد توجهی از سنگ مرمریت ومرمر مورد نیاز کشور را استان مرکزی تامین می‌کند و جزء مهمترین معادن سنگ ایران به شمار میرود .مانند : دلیجان  که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشد.

سورت بندی سنگ مرمریت

سورت بندی در انتهای فرآیند تولید سنگ های ساختمانی انجام می گیرد. دقت در سورت کردن سنگ دقت و ارزش و اعتبار آن کارخانه را مشخص می کند. در میان سنگ های ساختمانی، سنگ های گرانیت سورت زیادی ندارند و در دو یا سه دسته قرار می گیرند. سنگ های مرمریت در مقایسه با گرانیت ها سورت بندی بیشتری دارند. با توجه به عدم وجود استاندارد مشخصی جهت سورت بندی سنگ مرمریت در ایران و همچنین سنتی و فرسوده بودن اکثر کارخانجات تولید و فرآوری در ایران تمامی سورت بندی های سنگها غیر اصولی، غیر حرفه ای و صرفا بصورت سلیقه ای می باشد. که این امر آسیب جدی به صنعت سنگ وارد کرده است.

اما در اصفهان سنگ پارامترهای زیل جهت درجه بندی و سورت بندی و کیفیت سنگ مرمریت مورد استفاده قرار می گیرد

: ۱- نوع سنگ ۲- نداشتن ترک و پوسیدگی ۳- حداقل تغییر در رنگ ۴- ضخامت سنگ ۵- پولیش سنگ ۶- سالم بودن کناره های سنگ ۷- استفاده از رزین ، چسب و توری مرغوب در فرایند تولید ۸- روش حمل مناسب به محل پروژه

متراژ سنگ مورد نیاز در هر پروژه در قیمت سنگ عامل تاثیر گذاریست

محاسبه متراژ نمای ساختمان بر اساس نوع پروژه و نوع نما و قرارداد بین طرفین متفاوت است. در محیط خشک قیمت را بر اساس موارد زیر بررسی می نمایند:

متر مربع ساختمان

نوع نما

میزان سادگی یا پیچیدگی طرح

شرایط آب و هوایی

سنگ ساختمانی را از کجا بخریم

 منابع مختلفی برای تامین سنگ مرمریت جهان وجود دارد ،ایران نیز به عنوان کشوری که از نظر معادن سنگ های ساختمانی غنی و پربار است، می تواند به یکی از بهترین و اصلی ترین صادر کنندگان سنگ های ساختمانی شناخته شود. کشورهای زیادی در زمینه تولید و فرآوری سنگ فعالیت دارند و صادرات سنگ از این کشورها نسبت به ایران توسعه و رشد بیشتری داشته است.

بنا بر آمارهای رسمی در حال حاضر سهم صادرات سنگ در ایران از ۳.۱۶ درصد به ۱.۴ درصد کاهش‌ یافته و تنها پنج تا هفت درصد سنگ ایران به صورت خام و فرآوری شده از معادن استخراج و صادر می‌شود.

در حالیکه ایران با داشتن حجم بالای معادن و منابع سنگ می‌تواند بیش از ۵۰ درصد سنگ‌های فرآوری شده را مطابق با سلیقه و در ابعاد مختلف به متقاضیان جهانی آن صادر کند. و ارزش‌افزوده قابل‌ توجهی ایجاد نماید. معادن زیادی در ایران این سنگ را تولید می‌کنند خرید مستقیم از کارخانه اصفهان سنگ مناسب و مقرون به صرفه است.

حمل و نقل سنگ
ارسال سنگ ساختمانی

حمل و نقل سنگ عاملی تاثیر گذار درقیمت روز سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی از جمله مصالح بسیار پر مصرف و پر طرفدار در صنعت ساخت و ساز می باشند. که دارای تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ هستند و در بخش های مختلف یک سازه کاربری دارند. حمل و نقل و بسته بندی هر دو از جمله اقدامات مهم در آماده سازی هر یک از انواع سنگ های ساختمانی می باشند. که توجه به انجام درست و مناسب آن ها از اهمیت بسیار زیادی در میان دست اندرکاران ساخت و ساز برخوردار است.

حمل و نقل سنگ به منظور خروج از داخل معدن سنگ ها پس از آنکه به وسیله یکی از روش های استخراج از سینه کار معادن آزاد می شوند، باید از کوه جدا و یا برگردانده شود. به منظور اینکار از دستگاه های گوناگونی بهره گیری می‌کنند که عبارتند از :

بالشتک های هوای فشرده،جک های هیدرولیکی، وینچ،کیسه آب

حمل و نقل سنگ به منظور انتقال از معدن به کارخانه

پس از اینکه بلوک های سنگ را از سینه کار در معدن خارج می نمایند ، آن ها را به روش های مختلف قواره می کنند و به قطعات کوچک تر تقسیم می نمایند. بر روی این سنگ ها هنوز هیچ فراوری انجام نشده است و به صورت کوپ و بلوک می باشند. به منظور فراوری و برش سنگ ها آن ها را به کارخانجات انتقال می دهند که برای اینکار نیاز به استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات مخصوص حمل به درون کامیون ها و تریلی های انتقال سنگ است برخی ازین ماشین آلات عبارت است از :

جرثقیل متحرک،بیل مکانیکی، لودر و لیفتراک،جرثقیل ثابت

حمل و نقل سنگ پس از فراوری و برش در کارخانه

سنگ ها پس از انتقال به کارخانجات در آنجا به روش ها و ابعاد مختلف همچون پلاک، تایل، اسلب، سنگ فرش و … فراوری و برش داده می شوند. سپس در هر مرحله به وسیله ماشین آلات مخصوص جا به جا می گردند. مثل :جرثقیل دروازه ای،لیفتراک،دستگاه مکنده یا وکیوم،جرثقیل بازودار

حمل و نقل سنگ از کارخانه به ساختمان مربوطه یا کشور هدف

یکی از اساسی‌ترین و تاثیر گذارترین مسائل بر روی کیفیت سنگ ساختمانی، توجه به حمل و نقل آن ها از کارخانه به ساختمان مربوطه یا کشور هدف می باشد. توجه به این موضوع می تواند سبب شود که این مصالح کم ترین دور ریز و بالاترین کیفیت را داشته باشند.

از جمله مسائل بسیار مهم در حمل و نقل نهایی سنگ ها، توجه به بسته بندی مناسب و اصولی آن ها می باشد. بسته بندی از جمله مسائل بسیار مهم در حمل و نقل سنگ های ساختمانی خصوصا سنگ هایی که به کشور های مختلف صادر میشوند، می باشد. یک بسته بندی مناسب ویژگی های زیر را دارد:حفاظت و نگهداری از سنگ در مراحل حمل و نقل، انبارداری و عرضه و فروش به بهترین نحو. که در هولدینگ اصفهان سنگ این کار با ارائه اطلاعات و معرفی سنگ به مشتریان و خریداران از طریق برچسب معرفی هویت بخشی به سنگ موجود در بسته به وسیله طراحی مناسب انجام می شود.

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ