09130000627

627 1010 0319

استعلام فوری قیمت سنگ

قیمت سنگ مرمریت به عنوان یکی از زيباترين و پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی متاثر از عوامل گوناگونی است. به عنوان مثال طرح و رنگ،کیفیت، نوع فرآوری و سورت سنگ همگی در میزان قیمت سنگ مرمریت اهمیت به‌سزایی خواهند داشت. مرمریت را می‌توان از جمله سنگ‌های دگرگونی به حساب آورد، که فراوانی بسیار زیادی در پوسته زمین دارد. معادن این سنگ زیبا و محبوب در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده و بخش عظیمی از آن نیز در کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است. سنگ مرمریت بیشترین تعداد معادن سنگ در ایران را به خود اختصاص داده و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌گردد.

  مرمریت در میان معماران و سازندگان ساختمانی به تنوع بالا در طرح و رنگ و زیبایی فوق‌العاده شهرت داشته و به راحتی می‌تواند نظر سلیقه‌های متعدد را به خود جلب نماید. از میان رنگ‌های مختلف این سنگ می‌توان به رنگ سفید، کرم، طوسی، بژ، سبز، مشکی، قرمز، زرد و قهوه‌ای اشاره کرد که رنگ سفید به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ از شهرت و قیمت بسیار بالاتری برخوردار است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با ویژگی‌های سنگ مرمریت، کاربرد، انواع فرآوری و در نهایت قیمت و خرید آن آشنا نماییم. لطفا با ما همراه باشید.
ویژگی‌های سنگ مرمریت
مزایا
تنوع بالا در طرح و رنگ
همان‌طور که بیان شد مرمریت از لحاظ طرح و رنگ بسیار متنوع است، که همین امر یکی از نقاط قوت این سنگ به حساب می‌آید.
زیبایی بی‌نظیر
سنگ‌ مرمریت جزو آن دسته از سنگ‌هایی قرار می‌گیرد که زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته و می‌تواند نمای بسیار لوکسی ایجاد نماید.
ساب‌پذیری بالا
این سنگ صیقل پذیری بالایی دارد و به راحتی به درجه بالایی از درخشندگی می‌رسد.
مقاومت بالا در برابر حرارت
مرمریت در مقابل حرارت و آتش کاملا مقاوم بوده و به راحتی دچار آسیب نمی‌شود.
معایب
تغییر رنگ‌ در برابر نور خورشید
مرمریت به ویژه رنگ‌های تیره‌تر آن مانند مشکی، در مقابل نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند.
مقاومت پایین در برابر تغییرات آب و هوایی
این سنگ در مقابل شرایط جوی مقاومت بسیار پایینی دارد و در چنین حالتی آسیب‌پذیر می‌شود.
قیمت بالا
قیمت سنگ مرمریت به ویژه رنگ سفید آن در مقایسه یا سایر سنگ‌ها نسبتا بالا است، هر چند گاهی اوقات قیمت سنگ مرمریت سفید ارزان و خرید آن می‌تواند این مشکل را برطرف نماید.
مقاومت پایین در برابر مواد اسیدی
این سنگ در برابر مواد اسیدی و شیمیایی به سرعت واکنش نشان داده و دچار تغییر حالت و آسیب می‌شود.
کاربرد سنگ مرمریت
کف‌پوش فضای داخلی
سنگ‌ مرمریت معمولا در برش‌های اسلب و به ویژه در رنگ‌های روشن برای استفاده به عنوان سنگ‌فرش فضاهای مختلف از جمله مکان‌های لوکس مانند لابی هتل‌ها، سالن‌های همایش، سالن پذیرایی ساختمان‌های مسکونی و… کاربرد دارد.
تزئین دیوارهای داخلی
زیبایی خیره‌کننده مرمریت باعث می‌شود تا از آن برای تزئین دیوارهای داخلی مانند فضای پشت تلویزیون و شومینه هم استفاده شود.
کابینت و کانتر آشپزخانه
ویژگی مقاومت در برابر حرارت موجب شده تا استفاده از این سنگ برای صفحه کابینت و کانتر آشپزخانه با خیالی آسوده انجام شود.
محوطه آسانسور
استفاده از سنگ مرمریت در کف و دیواره آسانسور به ویژه در ساختمان‌های لوکس کاربرد بالایی دارد.
ساخت مصنوعات سنگی
صیقل پذیری بالا، زیبایی فوق‌العاده و قابلیت برش خوردن راحت این سنگ سبب می‌شود تا کاربرد آن برای ساخت مجسمه و انواع مصنوعات سنگی افزایش یابد.
پله و دیواره آن
سنگ مرمریت معمولا در پوشش راه‌پله‌ و دیواره‌های داخل ساختمان‌های لوکس و مدرن کاربرد زیادی دارد.

سرویس‌های بهداشتی

اگرچه در حالت عادی سنگ مرمریت آب زیادی را جذب می‌کند و برای کاربرد در سرویس بهداشتی مناسب نیست اما در صورتی که با رزین اپوکسی با کیفیت پوشش داده شود قابلیت استفاده در این مکان را نیز پیدا خواهد کرد.
معادن سنگ‌ مرمریت
معادن خارجی
همان‌طور که گفته شد معادن سنگ‌ مرمریت در نقاطمختلف دنیا پراکنده شده‌اند. از این میان کشورهایی که معادن آن‌ها شهرت نسبتا بالایی دارند عبارتند از:

معادن کشور ایتالیا که سنگ‌های آن معمولا با نام مرمریت کارارا شناخته می‌شوند و کیفیت و زیبایی بالایی دارند.
معادن کشور شیلی که سنگ‌های آن هم با نام کارارا شناخته شده و قدمت آن‌ها به حدود ۶۰۰۰ سال قبل می‌رسد.
معادن کشور ترکیه که مشهورترين آن‌ها معدن سنگ‌ مرمریت آلانیا است که رنگ‌ تیره و بسیار جذاب آن موجب شهرت جهانی این سنگ شده است.

و در نهایت معادن کشورهای اسپانیا، ایالات متحده آمریکا و یونان که همگی از نظر زیبایی و کیفیت در سطح بالایی قرار دارند.
معادن داخلی
معادن واقع در کشور ایران از لحاظ جغرافیایی در مناطق متعددی قرار گرفته و همین امر موجب تفاوت در ویژگی‌های سنگ مرمریت مانند طرح، رنگ و کیفیت آن شده است. به عنوان مثال این معادن از استان خراسان گرفته تا اصفهان، یزد، کرمانشاه، فارس و آذربايجان غربی پراکنده شده‌اند. سنگ‌های استخراج شده از هر یک از این معادن طرح و رنگ منحصربه‌فردی داشته و برخی از آن‌ها به عنوان یک برند مشهور و معتبر در ایران و خارج از کشور شناخته می‌شوند.
تفاوت سنگ مرمر و مرمریت
اگرچه سنگ مرمر و مرمریت هر دو در خارج از کشور با نام ماربل شناخته می‌شوند، اما در اصل تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال سنگ‌ مرمر دارای ظاهری بسیار زیباتر و لوکس‌تر از مرمریت است. در واقع هرچند سنگ‌ مرمریت خود در ردیف سنگ‌های لوکس و چشم‌نواز قرار می‌گیرد، اما از لحاظ زیبایی در مقایسه با سنگ مرمر از سطح پایین‌تری برخوردار است. سنگ مرمر به ویژه در رنگ‌های روشن و سفید آن نور را به راحتی از خود عبور می‌دهد و یکی از دلایل لوکس به نظر رسیدن آن نیز، همین مورد است.

به علاوه مرمر در مقایسه با سنگ‌ مرمریت ساب‌پذیری بالاتری داشته و درجه شفافیت و درخشندگی آن بسیار بیشتر از مرمریت است. به دلیل تمام موارد بیان شده سنگ مرمر قیمت نسبتا بالاتری نسبت به مرمریت دارد و به همین دلیل تنها به عنوان سنگ‌فرش ساختمان‌های لوکس مانند هتل، رستوران، تالار و اماکن مذهبی خاص مانند حرم مطهر امام رضا(ع) به کار برده می‌شود. ابعاد برش سنگ مرمر به دلیل قیمت بالای آن معمولا از نوع اسلب و در اندازه‌های بسیار بزرگ است، اما سنگ مرمریت در ابعاد اسلب، تایل و طولی برش می‌خورد.  
فرآوری سنگ‌ مرمریت
سنگ مرمریت پس از استخراج از معادن با وسایل نقلیه مناسب به کارخانه‌ حمل شده و در آن‌جا برای  برش آماده می‌گردد. بیشترین انواع برش این سنگ از نوع اسلب و سنگ پله بوده، اما در انواع تایل و طولی نیز برش می‌خورد. بعد از این مرحله نوع فرآوری سنگ مشخص شده و بر همان اساس پرداخت سطح سنگ آغاز می‌گردد. به عنوان مثال در پرداخت صیقلی که رواج بیشتری هم دارد، سنگ به وسیله دستگاه‌های بسیار پیشرفته و متفاوت صیقل داده می‌شود. هر چقدر سنگ در این مرحله به درجه شفافیت بیشتری برسد، زیبایی و در عین حال قیمت بالاتری خواهد داشت.

 پس از صیقل دادن سنگ نوبت به پوشش سنگ با ماده‌ای به نام رزین اپوکسی می‌رسد. با این ماده علاوه بر آن‌که خلل و فرج سنگ پر می‌شود و جذب آب آن کاهش می‌یابد، بر میزان شفافیت سنگ مرمریت نیز افزوده می‌گردد. در نهایت برای استحکام بالای سنگ یک توری در پشت آن قرار گرفته و در برخی از حالات ماده‌ای به نام یو وی بر روی سنگ ریخته می‌شود. به علاوه در آخر کار سنگ‌های تیره رنگ به ویژه سنگ مشکی برای جذابیت و درخشندگی بیشتر، رنگ می‌شوند.
سورت‌بندی سنگ مرمریت
اگر نمی‌دانید سورت‌بندی به چه معناست باید بگوییم که معنی این واژه تفکیک و جداسازی است و در مورد هر نوع محصولی کاربرد دارد. سنگ را نیز می‌توان از لحاظ گوناگون مانند طرح و رنگ، کیفیت و… سورت‌بندی کرد. برخی از سنگ‌ها مانند گرانیت به دلیل کم بودن انواع آن سورت خاصی ندارند، اما بعضی دیگر مانند سنگ مرمریت، تراورتن و… در سورت‌های متعددی دسته‌بندی می‌شوند. در حال حاضر معیار و قواعد خاصی برای سورت‌بندی سنگ‌ در ایران وجود نداشته و هر کارخانه بر اساس اصول خود سنگ‌ها را دسته‌بندی می‌کند.

اما در حالت کلی سنگ‌های ساختمانی بر اساس معیارهایی مانند طرح و رنگ، کیفیت، ابعاد و ضخامت در یک نوع سورت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال رنگ‌های روشن در یک دسته قرار گرفته یا سورت‌بندی سنگ‌ بر اساس کیفیت با توجه به ساب سنگ، نداشتن لکه، ترک و پوسیدگی و همچنین شیارهای ناهمگون بر روی سنگ صورت می‌گیرد. از نظر ابعاد نیز پرکاربردترین آن‌ها در یک نوع سورت، ابعاد 60×60، 80×80، 1×1 و ریزبار است. سورت‌بندی بر طبق ضخامت سنگ‌ مرمریت نیز، برای کف‌پوش ساختمان در قطرهای ۱.۸ و ۲ سانتی‌متری و برای سنگ نما در قطر ۳ یا ۴ سانتی‌متری قرار می‌گیرد.
خرید سنگ مرمریت
به منظور خرید سنگ مرمریت لازم است موارد متعددی مدنظر قرار گیرند که عبارتند از:
کیفیت سنگ
در هنگام خرید سنگ‌ توجه به میزان کیفیت آن بسیار مهم است. در واقع دقت در این نکته که سنگ‌های شکسته، لب پرشده و… خریداری نشود، اهمیت زیادی دارد.
نوع کاربری سنگ
اینکه سنگ چه نوع کاربردی در ساختمان دارد، اهمیت به‌سزایی برای خرید آن خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که قرار است سنگ در محیطی به کار رود که با رطوبت سر و کار زیادی دارد، لازم است  که آب نسبتا کمی را جذب نماید و یا در هنگام خرید سنگ نما، پله و کف باید توجه داشت که سنگ پله و کف مقاومت فشاری و فرسایشی بالایی داشته و سنگ نما نیز تا حد امکان در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم باشد.
تطبیق پذيری طرح و رنگ‌ سنگ با دیگر اجزای دکوراسیون
در هنگام خرید سنگ باید توجه داشت که طرح و رنگ‌ آن با دیگر اجزای دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد تا موجب ایجاد نمایی ناموزون نگردد.

قیمت سنگ و میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آن

قیمت سنگ و اینکه شما چه مقدار هزینه برای خرید آن در نظر گرفته‌اید در هنگام خرید سنگ اهمیت زیادی خواهد داشت.
قیمت سنگ‌ مرمریت
قیمت سنگ‌ مرمریت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
طرح و رنگ سنگ
سنگ‌های مرمریت روشن به ویژه رنگ ‌سفید آن قیمت بالاتری در مقایسه با سایر رنگ‌ها داشته و وجود طرح‌هایی مانند رگه‌های فسیلی زیبا بر روی سنگ نیز، قیمت آن را به مراتب افزایش می‌دهد.
نوع فرآوری سنگ
سنگ‌ مرمریت در انواع مختلفی برش خورده که گران‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها سنگ‌ اسلب است. همچنین فرآوری صیقلی نیز بیش از سایر فرآوری‌ها محبوبیت داشته و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد.
سورت سنگ
‌ مرمریت معمولا در سورت‌های سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی می‌شود و گران‌ترین آن‌ها که در ردیف سنگ‌های صادراتی هم قرار می‌گیرد، سورت سوپر بوده و ارزان‌ترین آن‌ها نیز سورت درجه دو است.
محل خرید سنگ
مکانی که سنگ از آن‌جا خریداری می‌شود در قیمت آن بسیار موثر است. به عنوان مثال قیمت سنگ مرمریت اصفهان از طریق خرید از کارخانه یا نمایندگی‌های اصلی آن در مقایسه با سایر فروشگاه‌ها، به دلیل حذف واسطه کاملا مقرون به‌صرفه‌ خواهد بود. علاوه بر اینکه در این صورت امکان خرید به روش‌های مختلف مانند روش آنلاین و اقساطی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
جمع‌بندی
مرمریت یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی پرکاربرد و محبوب است، که بخش زیادی از معادن سنگ کشور را به خود اختصاص داده است. این سنگ ‌در کشورهای دیگر نیز معادن متعددی داشته که اکثر آن‌ها از جمله مرمریت ایرانی قابلیت صادر شدن به دیگر مناطق دنیا را نیز دارند. سنگ مرمریت از جمله سنگ‌های متنوع از لحاظ طرح و رنگ بوده و زیبایی آن در درجه بسیار عالی قرار می‌گیرد. اگرچه این سنگ معایب مختلفی نیز دارد، اما تعداد مزایای آن نسبتا بیشتر بوده و به هر حال قابلیت استفاده در فضاهای داخلی متنوعی مانند سنگ‌فرش فضا داخلی، تزئین دیوارها، پله، کابینت و کانتر آشپزخانه و… را داراست.

 مرمریت را می‌توان از جمله سنگ‌هایی به حساب آورد که در سال‌های اخیر از طرف سازندگان و معماران ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت سنگ مرمریت را می‌توان متاثر از عوامل گوناگونی مانند طرح و رنگ، نوع فرآوری، سورت سنگ و… دانست که در هنگام خرید حتما  باید مدنظر قرار گیرند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربرد، مشخصات، خرید و لیست قیمت انواع سنگ‌ مرمریت آشنا نماییم تا در هنگام خرید بدون کوچکترین دغدغه‌ای سنگ مورد نظر را تهیه نمایید.

این پست را به اشتراک بزارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ