09130000627

627 1010 0319

استعلام فوری قیمت سنگ

سنگ مرمریت یکی از سنگهای رسوبی پر استفاده در صنایع ساختمانی است.

سنگ مرمریت شاید یکی از مشهورترین سنگ های ساختمانی می باشد. که با نام  (marble ) نیز شناخته می شود. سنگی که از آن دراین مقاله صحبت می شود نوعی سنگ با کانی های رنگارنگ و با جنس از آهک است. سنگی زیبا و کاربردی که حالت بلوری دارد و اصلی ترین کانی آن کلسیت است.

سنگ مرمریت چگونه بوجود می آید؟

سنگی که با حرارت و فشار زیاد به این شکل ایجاد می شود . سنگی با رگه ها و طرح های متنوع و به صورت یکدست در طبیعت وجود دارد.

رگه هایی که روی سنگ مرمریت می بینید شاید این سوال را ایجاد کند که دلیل ایجاد این رگه ها چیست ؟ طرح های شکیل و زیبایی که روی سنگ مرمریت دیده می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک وجود دارد. و دلیل اصلی تنوع رنگی سنگ های مرمریت ، و اما از سویی رگه های متنوع آن ناخالصی هایی است که در سنگ آهک جود دارد. مواد مختلفی از جمله گرافیت، سر پانتنین وسیلیس از آن جمله هستند .

تا به اینجا به برخی از سوالات کلی در زمینه این که سنگ مرمریت چگونه بوجود می آید و چرا رگه هایی مختلفی بر روی آن دیده می شود، پاسخ داده شد. در ادامه که اصل مطلب محسوب می شودمی  پردازیم به این که سنگ مرمریت چگونه سنگی است و چه ویژگی هایی دارد.

سنگ مرمریت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ مرمریت حاصل تبلور چندباره و مجدد سنگ آهک است  که پس از گذشت زمان تبدیل به کلیستی بزرگ با رگه های نامنظم تبدیل می شودکه فشار و حرارت در این تبدیل نقش بسزایی دارد.

ویژگی های سنگ مرمریت

سنگ مرمریت در دسته ی سنگ هایی  است که روی سطح آن خراش بوجود می آید. و دلیل این که بهتر است در فضاهایی استفاده شود که در معرض خراشیدگی نباشد. از سمتی در برابر اسید ها نیز مرمریت ، سنگ آسیب پذیری محسوب می شود . پس مهمترین نکته ای که قبل از استفاده از این سنگ باید در نظر داشت این است که مکانی که قرار است سنگ مرمریت در آن به کار رود بهتر است محیطی بدور از آسیب های اسیدی باشد .

یکی دیگر از ویژگی های سنگ مرمریت آسیب پذیری مرمریت در برابر رطوبی است. از انجایی که رطوبت بالا و مستقیم با عث فرسایش سنگ می شود و امکان تغییر شکل  آن زیاد است ، لازم است قبل از استفاده از سنگ مرمریت به این نکته نیز توجه کامل داشت.

پس از این که به این موضوع پرداختیم که سنگ مرمریت چیست به این نکته اشاره خواهیم کرد که مقاومت فشاری سنگ مرمریت در چه سطحی است

مقاومت فشاری سنگ مرمریت را می توانید به طور نسبی ، محک بزنیم. به این معنا که سنگ مرمریت مقاومت فشاری بالاتری نسبت به سنگ تراورتن دارد اگر نمی دانید. و از سویی دیگر مقاومت فشاری کمتری نسبت به سنگ گرانیت که سنگ سختی است دارد. از سمتی میزان پایایی این سنگ بیشتر است

چگونه از سنگ مرمریت نگهداری کنیم

 عنوان کردن هه این موضوعات به شما کمک می کند که دقت کنید اگر از سنگ مرمریت برای محلی در داخل ساختمان ، پله ؛ راه پله ، کف و دیوار ساختمان ، آشپزخانه و سرویس بهداشتی، لابی و یا هر محلی که استفاده کرده اید . چگونه از این سنگ نگهداری کنید تا مدت های زیادی عمر خود را حفظ کرده و زیبایی بخش ساختمانتان باشد.

لازم است سنگ مرمریت را از آلودگی و رطوبت پاک کنید. و در مجاورت اسید ها و شرایط رطوبتی بالا قرار ندهید. به همین دلیل اصلی است که  تنها به  دلیل زیبایی سنگ مر مریت از آن به خصوص در مناطقی با رطوبت بالا استفاده نکنید.

 وزن تقریبی هر متر مربع سنگ مرمریت چقدر است

سنگ های مرمریت، در دسته سنگهای ایده آل برای انتخاب در بخش دکوراسیون داخلی ساختمان محسوب می شوندو وزن نسبتا سبکی نسبت به سایر سنگ های ساختمانی دارند به طوری که وزن سنگ مرمریت در حدود 2560  در هر متر مربع است که این حدود قیمتی بر اساس کیلوگرم محاسبه می شود.

زیباترین سنگ ساختمانی

رنگهای سنگ مرمریت، این سنگ را در دسته سنگ های زیبا و با رنگ بندی متفاوت و کاربر پسند قرار داده است. رنگ هایی که جلوه ای لوکس و زیبا به طراحی داخلی ساختمان خواهد داد و مورد توجه بسیاری معماران است. سنگ مرمریت جذابیت و استحکام دارد و برای طراحی داخلی ساختمان، سنگ مناسبی محسوب می شود.

 

کاربردهای سنگ مرمریت

همان طور که اشاره شد سنگ مرمریت، سنگی با جذب بالای آب است به همین دلیل است که در حمام و سرویس های بهداشتی که سنگ در معرض رطوبت و جذب بالای آب است؛ گزینه مناسبی نیست. ضعف سنگ مرمریت در برابر اسیدها هم باعث می شود این سنگ برای محیط آزمایشگاهی، گزینه خیلی مناسبی نباشد چون پس از مدتی شاهد خوردگی این سنگ خواهید بود. پله، راه پله  و سنگ کف لابی بهترین مکان هایی است که می توان از سنگ مرمریت به کار برد.

تفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت در چیست

قبلا هم در مقاله ای در اصفهان سنگ به این موضوع  که تفاوت سنگ مرمر با سنگ مرمریت چیست؟ هر چند این دو سنگ را بسیاری با هم اشتباه خواهند گرفت و لی در حقیقت سنگ مرمرو سنگ مرمریت با هم متفاوتند. از سوی شباهت هایی نیز دارند. شباهت سنگ مرمر و مرمریت در آهکی بودن این دو سنگ است و و هر دو حاصل دگر گونی و رسوب آهک می باشند.

قیمت سنگ مرمریت بالاتر از تمام سنگ های ساختمانی است و دلیل این که قیمت سنگ مرمر نسبت به سایر سنگها میزان تخلل، جذب آب و کیفیت سنگ مرمر است از سویی دیگر کمیابی آن یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت قیمت سنگ مرمر است. سنگ های مرمریت برای دکوراتیو استفاده می شوند و نور را از خود می گذرانند. در حالی که سنگ مرمریت همه این ویژگی ها رو ندارد. تنها این دو سنگ شباهت اسمی دارند و سنگ مرمر از تغییرات میان دوره ای سنگ تراورتن به وجود می آید.

سنگ لوکس و زیبا

سنگ مرمر در هر مکانی جلوه بی نظیری دارد و خصوصیت انعکاس نور سنگ مرمریت جلوه ای ویژه به مکان هایی می دهد که در آن از سنگ مرمریت استفاده شده است.

سنگ مرمر با شفافیت بالا و لاکچری است. در فضاهای داخلی مثل لابی و میز پیشخوان؛ فضایی شیک و زیبا خواهد بخشید . در فضاهای داخلی و لاکچری بسیار از سنگ مرمر استفاده می شود.

ضخامت سنگ های مرمر زیاد است ولی برای استفاده در فضای خارجی گزینه مناسبی نمی باشد.  

در چه مکان هایی از سنگ مرمریت استفاده می شود

شاید اصل مطلب این موضوع همین باشد؛ بهترین جایی که می توان از سنگ های مرمریت استفاده کرد کجاست ؟ پاسخ به این سوال در بطن  تمام مقالاتی که در اصفهان سنگ مرکز سنگ های ساختمانی و فروش سنگ مرمریت، منتشر شد نهفته بود. فضاهای داخلی ساختمان بهترین مکان برای استفاده از سنگ مرمریت می باشد. ساب پذیری که سنگ مرمریت دارد موجب می شود این سنگ با تنوع رنگی بالا در دیوار پوش ، کفپوش و سنگفرش، بهترسن سنگ محسوب شود.

معرفی معادن سنگ های مرمریت در ایران

ایرانمان کشوری با معادن سنگ غنی است که معادن سنگ متعدد و شناخته شده ای دارد.  مهمترین و شناخته شده ترین معادن سنگ مرمریت در ایران شامل معدن سنگ الیگودرز؛ معدن سنگ نیریز، قروه، ازنا، سنندج ،یزد، سیرجان در شهر کرمان اشاره کرد. سنگ مرمریت این معادن به صورت برند شناخته می شوند و ما مرمریت سبز شاهین ، مرمر صورتی نقده ، خلیج فارس و مرمر سرخ اذر شهر ر داریم.

مرمریت جوشقان، مرمریت توران پشت که به رنگ سبز است و مرمریت تنگویه ،سبز بورق یزد، مرمریت عباس آباد و…

 

سنگ های مرمر در چه رنگ هایی استفاده می‌شود ؟

سنگ های مرمریت در رنگ های سفید، مشکی،

این سنگ ها بیشتر در رنگ های سبز، سفید، سیاه، ارغوانی، قرمز، خاکستری و زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فراموش نکنیم سنگ های مرمر در مقایسه با سایر سنگ ها قیمت بالاتری دارد.

در واقع تنوع رنگی این سنگ براساس میزان نوع و میزان ناخالصی هایش به وجود می آید.
به عنوان مثال رنگ زرد یا قهوه ای ناشی از اکسید آهن آبدار، سرخ و یا صورتی ناشی از اکسید آهن بی آب یا دهیدراته و خاکستری نیز ناشی از وجود منگنز و مواد زغالی است.
به طور کلی مرمر اغلب به رنگهای زرد مایل به قهوه ای یافت می شود اما به رنگ های سفید، روشن تا زرد تیره، عسلی، قرمز یا سبز روشن تا تیره نیز وجود دارد.

در تصاویر زیر انواع رنگ های مربوط به سنگ مرمر که از زیبای زیادی هم برخوردار است را مشاهده می‌کنید.

اصفهان،  مرمر خلج خراسان،  مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر اسفند کرمان، و تنگویه (تلنگویه)سیرجان، مرمر ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس اشاره نمود.

برای دانستن بهتر سوال “سنگ مرمریت چه نوع سنگی است ؟” بهتر است بررسی کنیم که سنگ ها مرمریت در چه انواعی هستند ؟

سنگ های مرمریت در چه نوع هایی است ؟

بیشتر مردم سنگ مرمریت را با سنگ مرمر که هم خانواده‌اش است، اشتباه می‌گیرند.
اما حقیقت این است که هیچ شباهتی بین سنگ مرمر و مرمریت وجود ندارد. چرا که سنگ مرمر از تغییر یافتن سنگ تراورتن ایجاد می‌شود. حال متوجه شدید که سنگ مرمریت چه نوع سنگی است ؟

انواع مختلف مرمریت‌ها در بازار ایران:

 1 – مرمریت خوی‌

 2 – مرمریت هرسین‌

 3 – مرمریت دهبید‌

 4 – مرمریت کاشمر

5 – مرمریت بسطام

6 – سنگ مرمریت مهکام،

7 – مرمریت کاپوچینو

8 – مرمریت سبز وار

 9 – مرمریت آباده

 10 – مرمریت سمیرم

نکته جالب و حائز اهمیت این است که این روز‌ها سنگ مرمریت را با آن جاذبه لعاب گونه‌اش گاه نمی‌توان از سنگ تراروتن رزین شده تفکیک کرد‌.

ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ سنگی آهکی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودی دﮔﺮﮔﻮنی ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ‫ﺷﺪت دﮔﺮﮔﻮنی ﺳﻨﮓ ﻣﺎدر ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ سنگ چینی، ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل وابری ﺗﻘﺴﻴﻢ میﺷﻮد.

سنگ ﻣﺮﻣﺮ با نام تجاری Onyx

در بازار بین الملل،  مرمر به سنگ هایی گفته می شود که از لایه های با بلورهای روشن و شفاف ساخته شده باشند.
در علم زمین شناسی به این سنگ ها calcite banded گفته می‌شود.
سنگ های مرمر در انواع مختلفی استخراج می شوند و دارای کاربردها و ویژگی‌های مختلفی هستند.

همانطور که گفته شد این سنگ حاصل دگرگونی سنگ‌های آهکی است.
سنگی ﻛﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺸﺎر و ﺣﺮارت در ﺣﻴﻦ دﮔﺮﮔﻮنی، در اﺛﺮ ﺗﺒﻠﻮر ﻣﺠﺪد، ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻠﻮرﻳﻦ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰی ﭘﻴﺪا میﻛﻨﺪ.
ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﻣﺮﻫﺎ ﺑﺎﻓﺖ در ﻫﻢ ﻗﻔﻞ ﺷﺪه دارﻧﺪ.
در واﻗﻊ ﻣﺮﻣﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ دﮔﺮگونی ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﺗﺤﻤﻞﻛﺮده اﺳﺖ.

مرمر یک سنگ دگرگونی آهکی است و از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود می آید.
همانطور که گفته شد، کانی اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت(caco3) می‌باشد که در سنگ های آهکی دیگری مانند لایمستون و تراورتن نیز وجود دارد.

سنگ مرمر (اونیکس) چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که سنگ آهک تحت تاثیر فشار و دمای زیاد قرار بگیرد دگرگون شده و در نتیجه این فرآیند سنگ مرمر به وجود می آید.
به طور کلی در مکان هایی که سنگ تراورتن استخراج می شود، سنگ مرمر نیز قابل استخراج است.
چرا که سنگ تراورتن سنگی آهکی است که از دگرگونی آن می توان به سنگهای مرمر دست یافت.
به این ترتیب می توان گفت سنگ مرمر در دهانه چشمه های آبگرم و یا غارها به وجود می آید.
دیگر مواد معدنی تشکیل دهنده این سنگ علاوه بر کلسیت گرافیت، پیریت، میکاس، دولومیت، آراگونیت و اکسید آهن می باشد.

یکی از تفاوت های مرمر با دیگر سنگ های ساختمانی مانند گرانیت و یا حتی سنگ مرمریت این است که مرمر درست روی سطح زمین تشکیل می شود در صورتی که مرمریت و گرانیت در اعماق زمین به وجود می آیند. این نوع سنگ از رسوب چشمه های آب گرم غنی از کانی کلسیت تشکیل می شود.

فرآیند تشکیل آن به این صورت است که هنگام رسیدن آب به دهانه چشمه مواد معدنی درون آن رسوب کرده و پوسته ای از بلورهای کلسیت را ایجاد می کند.
حال تفاوت در میزان جریان آب، موجب ایجاد تغییراتی در میان لایه ها شده و ناخالصی هایی را در  مرمر ایجاد می کند که موجب ایجاد انواع مختلف مرمر می گردد.
اما سنگ مرمر در خالص ترین حالت ممکن خود (۹۹% کلسیت) بسیار سفید و شفاف است.
البته به راحتی با مواد معدنی دیگر به صورت رگه و یا موج ترکیب می شود.

سنگ مرمریت هرسین

مرمریت هرسین یک سنگ دگرگون شده است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می آید.مرمریت هرسین به خاطر زیبایی، استحکام و مقاومت در برابر آتش و فرسایش، یک سنگ با ارزش محسوب می‌شود.

سنگ مرمریت خوی

مرمریت خوی یکی از معروف‌ترین سنگ‌های مرمریت در ایران است و معدن آن در شهر خوی در آذربایجان قرار دارد.این سنگ سنگ محکم و با دوامی بوده و بافت های آن نسبت به هم فشرده می‌باشند.

ویژگی های ذکر شده باعث می‌شود این سنگ قیمت نسبتاً بالایی داشته باشد.

سنگ مرمریت کاشمر

معدن این سنگ در شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی است.
رنگ این سنگ سفید است و بدلیل روشن بودنش مورد توجه سازندگان و سنگبری ها قرار می‌گیرد.سنگ مرمریت کاشمر دارای دو طرح پر خط و کم خط است.
خط های کریستالی و شاخ گوزنی موجود در سنگ مرمریت کاشمر متغیر است.

سنگ مرمریت آباده

سنگ مرمریت آباده از دسته سنگ های روشن و با قیمت مناسب می‌باشد.

معدن سنگ مرمریت آباده در شهرستان ابر کوه استان یزد واقع شده است.

این نوع سنگ بیشتر در بدنه ی راه پله و کف پاگرد پله و کف فضای مسکونی استفاده می‌شود.

سنگ مرمریت گلدن بلک

بلک دارای زمینه مشکی یا نوک مدادی با خطوط طلایی و گاها سفید بر روی آن جلوه ای خاص و زیبا به سنگ مرمریت گلدن بلک بخشیده است و معادن سنگ آن بلک در نقاط مختلف کشور از جمله در شهرهای محلات،کاشان و یزد می باشد.مرمریت گلدن بلک جزو سنگ های پرمصرف ساختمانی می باشد اما در فضای بیرونی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که در معرض سرما و باران به مرور رگه های آهکی خود را از دست می دهد.

سنگ مرمریت پرطاووسی

این سنگ بخاطر رنگ عامه‌پسند و همچنین قیمت مناسبش بسیار پر طرفدار است.
برای همین سازندگان ساختمان های متوسط معمولا از این سنگ استفاده می‌کنند.این سنگ بیشتر در رنگ کرم با رگه های زیتونی دیده می‌شو

این پست را به اشتراک بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید
× با سلام ، ارسال پیام در واتساپ