اپوکسی سنگ یعنی چی

اپوکسی سنگ یعنی چی

اپوکسی سنگ یعنی چی

5
(1)


اپوکسی سنگ در واقع عملیاتی است، که در مرحله فرآوری، نصب و ترمیم بر روی انواع متفاوت سنگ انجام می‌شود. قصد داریم در این مقاله از اصفهان سنگ مرکز خرید سنگ نما درباره مفهوم اپوکسی سنگ توضیح دهیم. در سال‌های اخیر اپوکسی، به کمک تولیدکنندگان آمده و توانسته است بسیاری از عیوب و نقایص سنگ‌های مختلف مانند تخلخل بالا، درزها و شکستگی‌ها را در مرحله فرآوری برطرف نماید. به طور کلی اپوکسی یا پلی اپوکسایدها عبارتند از دسته مهمی از پلیمرهای ترموست که در سال‌های اخیر و در صنعت مدرن و پیشرفته امروزی، جایگاه بسیار ویژه‌ای کسب کرده‌اند.

اپوکسی چیست

 در واقع اپوکسی که با نام پلی اکسید نیز شناخته می‌شود، نوعی از مواد پلیمری است. که در ابتدا حالت مایع دارد. و سپس در اثر ترکیب با مواد گوناگون مانند پلی آمید به صورت جامد و سخت درمی‌آید. مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده عبارت است از: مقاومت الکتریکی، شیمیایی و گرمایی، توان مکانیکی و قدرت چسبندگی بسیار بالا.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با اپوکسی سنگ، توری سنگ، مزایا و معایب آن و انواع مختلف اپوکسی آشنا نماییم. لطفا با ما همراه باشید.


اپوکسی چیست؟


اپوکسی‌ها از زنجیره‌های کربنی مانند اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن تشکیل شده است. که با یکدیگر پیوند کوالانسی دارند. اپوکسی‌ها خواص مقاومتی و مکانیکی متعدد و منحصربه‌فردی دارند. که باعث شده تا در شاخه‌های مختلف علم و صنعت مانند مواد، الکترونیک، شیمی، فیزیک و… مورد استفاده قرار گیرند. در حالت کلی رزین به دو نوع تک جزئی و دو جزئی تقسیم می‌شود. رزین‌های تک جزئی تنها از رزین یا ترکیب مواد مشابه تشکیل می‌شود.

 اما در رزین‌های دو جزئی، رزین با عنصر دیگری که به نام عامل پخت یا هاردنر شناخته می‌شود. ترکیب هاردنر و رزین با یکدیگر واکنش می‌دهند و در نهایت به نوعی پلیمر بسیار سخت به نام اپوکسی تبدیل می‌شود.

هاردنرها دو نوع مختلف به نام هاردنر پلی‌آمین و هاردنر پلی‌آمید هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به سور کلی اپوکسی کاربردهای بسیار متنوعی از هنر تا صنایع گوناگون داشته و در سال‌های اخیر ساخت تجهیزات صنعتی و وسایل تزئینی و هنری را بسیار راحت کرده است.


منظور از اپوکسی سنگ چیست؟


در مرحله اول باید به این نکته اشاره کرد که، اپوکسی سنگ ابتدا در مرحله فرآوری مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع در این مرحله، پس از برش سنگ در اندازه دل‌خواه، لایه‌ای از رزین اپوکسی روی آن را می‌پوشاند. اگرچه همه سنگ‌های ساختمانی نیازمند پوشش به وسیله رزین اپوکسی نیستند. و معمولا برای برطرف کردن خلل و فرج‌های موجود در روی سنگ به ویژه در سنگ‌های تراورتن، مرمر و مرمریت انجام می‌گیرد، اما در بسیاری از اوقات برای ایجاد سطح صاف و درخشنده‌تر نیز از این ماده استفاده می‌شود.

مزایای اپوکسی سنگ
مزایای اپوکسی سنگ

مزایای اپوکسی سنگ

به علاوه این ماده از شکستگی و جدا شدن سنگ ‌پس از ساب‌زنی و کالیبراسیون سنگ نیز پیشگیری کرده، استحکام آن را افزایش می‌دهد. و تا حدودی آن را نفوذناپذیر می‌کند.  به علاوه از اپوکسی سنگ‌ به منظور چسباندن قطعات سنگ و سنگ‌ریزه‌ها به یکدیگر و ترمیم و پنهان کردن عیوب سنگ نیز استفاده می‌شود. این ماده پس از ریخته شدن در میان سنگ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا خشک شده و به صورت ماده‌ای جامد و بسیار سخت درمی‌آید.


ماهیت اپوکسی توری سنگ


پس از اتمام فرآوری سنگ‌های ساختمانی، در پشت بسیاری از آن‌ها نوعی توری یا مش قرار داده می‌شود. توری اپوکسی یا توری پشت سنگ از جنس فایبرگلاس( متشکل از مواد مختلفی مانند الیاف شیشه، فیبر و الیاف مصنوعی دیگر) بوده و به دلیل افزایش استحکام و مقاومت سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این توری دارای مقاومت خمشی و کششی بسیار بالایی بوده، جلوی شکسته شدن و آسیب دیدن سنگ ‌را می‌گیرد. در برابر رطوبت، آب، مواد اسیدی و شیمیایی، و حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. استحکام، مقاومت فشاری و ماندگاری سنگ‌ را بالا برده، چسبندگی سنگ با ملات را افزایش می‌دهد. از فرسودگی سنگ جلوگیری نموده و عایق مناسبی در برابر جریان الکتریسیته به شمار می‌رود. برای چسباندن توری در پشت سنگ،‌ معمولا از چسب‌های قوی مانند رزین اپوکسی استفاده می‌شود. توری از این طریق کاملا به سنگ‌ چسبیده و به هیچ عنوان از آن جدا نمی‌شود.


مزیت‌های اپوکسی سنگ چیست؟


پیشگیری از نفوذ رطوبت و آب به درون سنگ


رزین اپوکسی حفره‌ها و ترک‌های موجود بر روی سنگ را کاملا می‌پوشاند. در نتیجه این سنگ در برابر آب نفوذناپذیر میشود. قارچ، باکتری، کپک بر روی آن رشد نمیکند و در نهایت موجب آسیب و تخریب سنگ نمی‌شود.


افزایش استحکام و مقاومت سنگ


سنگی که سطح آن و به علاوه توری پشت آن با استفاده از رزین اپوکسی پوشانده می‌شود،  استحکام و مقاومت فشاری، ضربه‌ای و سایشی بالایی پیدا می‌کند.


ایجاد خاصیت چسبندگی بالا در سنگ


با استفاده از رزین اپوکسی انواع مختلف سنگ، چسبندگی بسیار خوبی با ملات ساختمانی خواهند داشت.


یکنواخت شدن سطح سنگ


سطح سنگ با استفاده از ماده‌ای مانند رزین اپوکسی کاملا صاف، یک‌دست و درخشنده خواهد شد.


افزایش مقاومت سنگ در برابر تغییرات جوی


رزین اپوکسی مقاومت انواع سنگ در برابر سرما و گرما را بالا می‌برد.


نگهداری و نظافت آسان سنگ


از آن‌جایی که این ماده سطحی صاف و درخشان را بر روی سنگ ایجاد می‌کند، نظافت آن به راحتی انجام می‌گیرد. و حتی قابلیت شستشو نیز دارد.


معایب اپوکسی سنگ


اپوکسی سنگ علاوه بر آنکه مزایای فراوانی دارد، دارای معایب متعددی نیز هست. این معایب عبارتند از:


خطرات این ماده برای سلامتی انسان


از آن‌جایی که رزین اپوکسی یکی از مواد شیمیایی به حساب می‌آید، حتی اگر بوی خاصی هم نداشته باشد، می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. بنابراین لازم است هنگام استفاده از این مواد، مواردی مانند قرار نداشتن در محیط بسته و پوشیدن ماسک و عینک مناسب کاملا رعایت شود.


لغزنده شدن سنگ


سر بودن سنگ در مواردی خطرناک است که از آن به عنوان‌ کف‌پوش و سنگ پله مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت با کمترین میزان رطوبت امکان سرخوردن بر روی آن وجود دارد. البته این عیب می‌تواند با اجرای روش پوست پرتقالی تا حد زیادی برطرف شود.


گیر کردن گرد و غبار و حباب در رزین اپوکسی


همان‌طور که می‌دانید این ماده چسبندگی زیادی داشته و به سرعت می‌تواند گرد و غبار را جذب خود نماید، به علاوه احتمال ایجاد حباب در میان آن نیز به هیچ عنوان دور از ذهن نیست. بنابراین برای استفاده از اپوکسی سنگ باید از دانش و مهارت کارشناسان خبره این حوزه بهره‌مند شد.


تفاوت رزین پلی استر و اپوکسی


۱)رزین اپوکسی از خانواده رزین های دو جزئی و رزین پلی‌استر از رزین‌های یک جزئی و مایع است.
۲)بيشترين تغییر شکل پس از قالب‌گیری در میان همه رزین‌ها متعلق به رزین پلی استر است، و در مقابل رزین اپوکسی کمترین مقدار تغییر را دارد.
۳)در زمان استفاده از رزین پلی‌استر بوی بسیار نامطبوع و سمی از آن خارج می‌شود.  در نتیجه در هنگام استفاده باید از سیستم تهویه، ماسک و عینک مناسب استفاده کرد. اما رزین اپوکسی معمولا بدون بو است ولی گاهی گازهای خطرناکی از خود منتشر می‌کند که در این صورت نیز باید جانب احتياط را رعایت کرد.
۴)مقاومت در برابر  حرارت در رزین اپوکسی به ویژه انواع با کیفیت‌تر آن بسیار بیشتر از رزین پلی‌استر است.
۵)قیمت رزین اپوکسی در کمترین میزان کیفیت نیز بسیار بالاتر از رزین پلی‌استر است.

6)هر یک از رزین‌ها، برای مصرف خانگی مانند تهیه زيورآلات و وسایل تزئینی بهتر است از رزین اپوکسی استفاده کرد.

انواع چسب اپوکسی
انواع چسب اپوکسی


انواع چسب اپوکسی


چسب سنگ اپوکسی


 چسب سنگ در مرحله فرآوری و نصب سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب در برابر فشار، حرارت، و… مقاومت بالایی دارد.


چسب چوب اپوکسی

این نوع چسب برای تولید، تعمیر و ترمیم انواع لوازم چوبی کاربرد دارد. قابلیت سنباده و رنگ زدن دارد و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.


چسب فلز اپوکسی


از دیگر انواع پرکاربرد چسب اپوکسی، چسب فلز است. این ماده بر روی سطوح مختلف قابلیت اجرا داشته و می‌تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از پیچ و مهره، جوشکاری و لحیم‌کاری باشد.


چسب اپوکسی بتن


برای بتن چسبی با نام چسب اپوکسی بتن وجود دارد که، مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه، رطوبت و تحمل وزن‌های بالا دارد.


چسب اپوکسی دریایی


این چسب برای مشاغلی که با آب سر و کار دارند، کاملا مناسب است. مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی داشته و متصل کننده خوبی برای وسایلی است که در معرض رطوبت قرار دارند.


چسب اپوکسی پلاستیک


چسب اپوکسی پلاستیک، برای چسباندن مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. رنگ‌پذیری، قابلیت سنباده‌زدن و ضدآب بودن این چسب بر محبوبیت آن افزوده است.


چسب اپوکسی فایبرگلاس


این چسب برای تعمیر قطعات خودرو و لوله مخازن استفاده می‌شود و در برابر سایش، حرارت و تغییرات شیمیایی نیز کاملا مقاوم است.


مرکز فروش سنگ های ساختمانی


سنگ‌ یکی از مصالح ساختمانی است که از محبوبیت و کاربرد نسبتا بالایی در میان سازندگان و به طور کلی عموم مردم برخوردار است. با وجود آنکه سنگ به خودی خود سختی و مقاومت زیادی دارد، اما در بسیاری از اوقات لازم است تا در زمان فرآوری از مواد مختلفی مانند رزین اپوکسی برای استحکام بیشتر آن استفاده شود. البته این ماده مزایای دیگری هم دارد و به علاوه در زمان اتصال دو قطعه سنگ و نصب، به ویژه نصب سنگ‌های کف نیز کاربرد بالایی دارد.

 در واقع اپوکسی سنگ که در سال‌های اخیر کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده، نوعی سنگ ساختمانی است که سطح آن توسط رزین اپوکسی پوشانده شده و توری پشت سنگ نیز به وسیله آن به سنگ می‌چسبد. اپوکسی ماده‌ای است که نه تنها در صنایع سنگ و ساختمان استفاده فراوانی از آن می‌شود، در مشاغل مختلف دیگر، مانند شغل‌های مربوط با چوب، فلز، پلاستیک، بتن و… نیز کاربرد فراوانی دارد. یکی از مراکز فروش سنگ های ساختمانی، کارخانه اصفهان سنگ است که شما می توانید سوالات خود را از این مرکز تنها با تماس با شماره های 09130000627-03191010627 مطرح نمایید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نکاتی که در این پست می خوانید