منو

سنگ تراورتن چیست ؟

تراورتن چیست

سنگ تراورتن چیست ؟

5
(3)

سنگ تراورتن چیست؟ تراورتن ها چه ویژگی هایی دارند و جز کدام دسته از سنگها هستند؟ در این مقاله از اصفهان سنگ بزرگترین نمایشگاه مرکزی سنگ در اصفهان و صنایع سنگ اصفهان به عنوان مرکز خرید سنگ اصفهان،راهنمای جامعی در این زمینه ارائه می شود. از ابتدای شروع زندگی انسان روی زمین از سنگ ها به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز استفاده می کردند. پس سابقه استفاده از سنگ در ساختمان سازی به دوران قبل از میلاد برمی‌گردد و هماکنون سنگ های زیادی با نام و ویژگی های مختلف در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این سنگ های پرکاربرد در ساختمان سازی که به معرفی آن در این مقاله می پردازیم، سنگ تراورتن چیست و چه کاربردهایی دارد..

قیمت و مشخصات سنگ تراورتن
کاربردهای سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یکی از سنگ‌های طبیعی است که از چشمه‌های زیرزمینی، رودخانه‌های زیرزمینی و منابع مختلف آبی دیگر تشکیل می‌شود. این منابع آب حاوی عناصر معدنی، به ویژه کربنات کلسیم هستند که در طی چندین سال به همان روشی که استالاکتیت ها و استالاگمیت ها درغارها تشکیل می شوند، ایجاد می شوند.

سنگ تازه تشکیل شده ماده ای صاف و سخت با سطح متخلخل است. این منافذ حاصل خروج گازها، به هنگام تشکیل تراورتن است. پس سنگ تراورتن، نوعی سنگ رسوبی است. که از رسوبات معدنی چشمه های طبیعی به وجود می آید. این نوع سنگ رسوبی در اثر رسوب سریع کربنات کلسیم به نام کلسیت ایجاد می‌شود. سایر مواد معدنی با کلسیت مخلوط می‌شوند تا چرخش ها و حرکت های منحصر به فردی ایجاد کنند، که به تراورتن خاصیت متمایز آن می بخشد. تراورتن یک سنگ طبیعی ظریف است که قرن ها به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا که درباره این که سنگ تراورتن چیست اطلاعاتی کسب کردیم ، باید بدانیم که این سنگ را می‌توان در رنگ های مختلف از خاکستری تا طلایی یافت.

خرید سنگ تراورتن از کارخانه
همه چیزهایی که باید قبل از خرید سنگ تراورتن بدانید

 

کاربردهای سنگ تراورتن چیست؟

  اکنون که دانستیم سنگ تراورتن چیست؟ به کاربردهای سنگ تراورتن می‌پردازیم . تراورتن ها را هم در نمای داخلی و هم درنمای خارجی ساختمان استفاده می کنند. از کانتر ساختمان تا کفپوش، تراورتن کاربردهای زیادی دارد. سنگ های تراورتن را می توان هم در داخل و هم در فضای باز و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار داد. از طرفی در داخل ساختمان هم در کف و هم در دیوارها مورد استفاده قرارمی‌گیرد. در ادامه توضیحات جامعی از این که چه مواردی را هنگام خرید تراورتن باید مد نظر قرار دهید، عنوان خواهیم کرد.

همه چیزهایی است که باید قبل از خرید در مورد سنگ تراورتن بدانید

دانستن این که سنگ تراورتن چیست و چه کاربردهایی دارد می تواند به شما کمک کند که قبل از خرید سنگ برای ساختمان خود بدانید که کدام سنگ برای شما بهتر است. تراورتن ها به عنوان سنگ های رسوبی با پرداخت های متعددی که  روی آن صورت می‌گیرد در مکان های مختلفی از ساختمان به کار می‌رود.

در حال حاضر استفاده از سنگ تراورتن هم در نمای خارجی و هم در نمای داخلی ساختمان یکی از گزینه های محبوب معماران محسوب می‌شود. کانترها، پاسیوها، نمای بیرونی ساختمان و مسیرهای بیرونی بیشترین مکانهایی است که تراورتن ها کار می شوند. جالب است بدانید بیشترین معادن تراورتن در ایران قرار دارد. برخی از معادن که بهترین تراورتن های ایران از آنها استخراج میشودعبارتند از : بهترین تراورتن ها مربوط به تراورتن یزد، سنگ تراورتن عباس آباد، تراورتن طرق، همدان، تراورتن محلات  ، ترارتن لرستان، تراورتن سفید، تراورتن لوشان، سنگ تکاب و…به جز این که بدانیم سنگ تراورتن چیست باید توجه داشته باشیم معادن بزرگی در ایتالیا و هند نیز تراورتن استخراج می‌کنند. اما شهرک بزرگ صنعتی محمود آباد اصفهان یکی از بزرگترین کارخانجات صنعتی تولید سنگ نمای ایران را در خود دارد.

کاربردهای سنگ تراورتن
قیمت روز سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن چه ویژگیهایی دارد

ساختار سنگ تراورتن چیست و چه ویژگی هایی دارد

ساختار سنگ تراورتن چیست؟ باید بدانیم تراورتن دارای چندین ویژگی از جمله بافت، پرداخت، دوام، رنگ و ویژگی های فیزیکی است.

بر اساس ویکی پدیا، تراورتن نوعی سنگ رسوبی می باشد،که توسط چشمه های معدنی ته نشین شده است.

* ساختار سنگ تراورتن یکنواخت و دارای بافتی نرم با سختی کم است. به لطف این ویژگی ها، استخراج و پردازش آن آسان است. چگالی سنگ تراورتن نیز کم است که حمل و نقل آن را آسان می کند. یکی دیگر از ویژگی های بارز این سنگ سوراخ های روی آن است. هر چند ممکن است این تصور پیش آید که تراورتن به لحاظ ظاهری، سنگی با ظاهری کهنه و فرسوده است.

تراورتن ها با روکش های مختلفی پوشش داده می‌شود. و یا پرداخت های متعددی روی آن انجام می‌شود. از جمله پرداخت هایی که روی تراورتن انجام می‌شود . براق کننده است. پرداخت گاهی روی سطح تراورتن صورت می گیرد. نوعی دیگر پرداخت، برس خوردن تراوتن است. پرداخت دیگری نیز وجود دارد که روی بافت تراورتن صورت می گیرد. که درمیان آنها روکش ماتو تراشیده شده، محبوبترین نوع پرداخت روی تراورتن است. زیرا سطح این سنگ را صاف صاف می‌کند.

 

 

چرا از سنگ تراورتن در نمای ساختمان و داخل ساختمان استفاده می‌کنند

بعد از این که راجع به این که سنگ تراورتن چیست صحبت کردیم بد نیست بدانیم سنگ ترارورتن چرا در ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* دوام سنگ تراورتن آن را به یکی از مصالح ساختمانی محبوب برای قرن ها تبدیل کرده است. یکی از معروف ترین ساختمان‌هایی که سنگ تراورتن در آن استفاده شده است، ساختمان کولیزئوم رومی، می باشد. که می توانید تاریخچه دوام آن را مشاهده کنید. مقاومت بالا ی تراورتن آن را به یک ماده ایده آل برای مکان هایی از ساختمان که استفاده زیادی از آن می شود و شرایط بیرونی زیادی مثل رطوبت را تجربه می کند، استفاده کرد. در مکان هایی مانند آشپزخانه و حمام بهترین گزینه استفاده از سنگ تراورتن است.

سنگ نمای سفید
قیمت سنگ نمای سفید ساختمان

رنگ های مختلف تراورتن چیست

* سنگ تراورتن سایه های بژ و قهوه ای زیادی دارد. رنگ آن از سفید تا قهوه ای تیره یا خاکستری متغیر است. بیشتر تراورتن ها ترکیبی از این رنگ ها هستند. تراورتن را می توان با سنگ مرمر اشتباه گرفت زیرا نقش های مرمری درون آن هنگام برش متقاطع تراورتن وجود دارد.

* این سنگ به راحتی داغ نمی شود. عبور گرما از تراورتن دشوار است. از آنجایی که سنگ تراورتن می تواند خنک بماند، می توانید آن را با خیال راحت در فضا های بیرونی ساختمان مانند پاسیو اعمال کنید.

* استفاده از سنگ تراورتن روی زمین بی خطر است. مردم گاهی نگران تجمع مواد حساسیت زا در فرش یا کف چوبی هستند. از سوی دیگر، ساختمانهایی که سنگفرشی های از جنس تراورتن دارند، کفی ضد حساسیت خواهید داشت و هیچ گونه شوره یا گرده حیوانات خانگی را جمع نمی کند. تمیز کردن آن معمولاً با یک جاروبرقی معمولی آسان است.

* یکی از بهترین گزینه ها در محیط های مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه است زیرا به طور طبیعی متخلخل و قابل تنفس است.

سنگ تراورتن چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوال آسان است از سنگ تراورتن معمولا برای مکان هایی که رطوبت بالایی دارند، استفاده می شود.

 قیمت سنگ تراورتن

     

      • سنگ تراورتن چیست و چه قیمتی دارد؟ یکی از گزینه هایی که قبل از خرید سنگ برای ساختمان باید بررسی شود قیمت تراورتن است. قیمت سنگ تراورتن نسبت به سایر سنگ های طبیعی کمتر است. این بدان معنی است که شما این سنگ نما های زیبا را که نمای بیرونی و درونی ساختمان کاربرد های زیادی دارد را با قیمت های مناسب خریداری نمایید.

    اگر قصد دارید از سنگ تراورتن در پروژه خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم سبد محصولات اصفهان سنگ را بررسی کنید. شما در مجموعه صنایع سنگ اصفهان، “اصفهان سنگ” هر نوع سنگ نمایی که مد نظر دارید با انواع سورت ها و رنگ بندی ها میتوانید انتخاب کنید. شما قطعاً موردی را برای پروژه خود پیدا خواهید کرد. لطفا از طریق وب سایت اصفهان سنگ با شماره  03191010627-09130000627  با اصفهان سنگ مرکز خرید مستقیم سنگهای ساختمانی با بیش از ده دهه فعالیت در حوزه صنایع سنگ اصفهان در تماس باشید.

    تراورتن از زمان رومیان باستان به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است. در واقع، برخی از معروف ترین سازه های جهان، مانند قنات های رومی، با استفاده از سنگ تراورتن ساخته شده اند. در ساخت و سازهای مدرن، سنگ برای بسیاری از طراحی های داخلی و خارجی استفاده شده است.

    چقدر این پست مفید بود؟

    روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

    میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

    اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

    نکاتی که در این پست می خوانید