جستجو

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سورت‌بندی سنگ به چه معناست؟

سُورت بندی سنگ یعنی چه

سورت‌بندی سنگ به چه معناست؟

5
(4)

سورت بندی سنگ یکی از اصطلاحات رایج در خرید سنگ های ساختمانی می باشد. به طور کلی امروزه کاربرد سنگ‌های ساختمانی، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. بر همین اساس، لازم است افراد اطلاعات کافی در مورد سنگ‌ها و همچنین اصطلاحات خاص این حوزه را داشته باشند. یکی از این اصطلاحات، سورت‌بندی سنگ است. برای اینکه بدانید سورت‌بندی سنگ به چه معناست و بر چه مبنایی صورت می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله از اصفهان سنگ با ما همراه باشید.این مقاله دانش کافی در زمینه سورت بندی سنگ های ساختمانی به شما می دهد.

منظور از سورت بندی سنگ چیست؟

در حالت کلی، سورت‌بندی به معنای تفکیک و جداسازی است. این نوع جداسازی، مختص سنگ نیست. در مورد بسیاری از کالاهای دیگر نیز به کار می‌رود و بر اساس مواردی مانند نوع، جنس، رنگ و… انجام می‌گیرد. سورت بندی سنگ معمولا در مراحل پایانی تولید انجام گرفته و می‌تواند بر ارزش و اعتبار کارخانه مورد نظر بیفزاید.

سورت بندی به طور عامیانه به معنای نظم دادن به دسته بندی سنگهاست. در هر حوزه ای کالا ها به دسته ها ی مختلفی منظم می شوند برای این که کالا و یا جنس ویا محصولی در دسته خاصی قرار بگیرد؛ لازم است ویژگی هایی مشابه همدیگر داشته باشند. با عنوان مثال در یک شرکت تولید شده باشند و یا برند آن یکی باشد.از لحاظ رنگی و شاید طرحی مشابه باشند و یا جنس مشابه ای داشته باشند. سنگ ها هم بر همین اساس منظم می شوند. سنگ های ساختمانی به دلیل این که از دل طبیعت استخراج میشوند، رنگها و کیفیت های و طرح ها و ویژگی های متفاوتی دارند. و بهترین کار این است که بر اساس همین ویژگی ها تفکیک شوند. به عمل تفکیک سنگ های براساس ویژگی هایی مانند ساب ، رنگ ، قد پا و کیفیت، فرآوری سنگ، طرح سنگ؛ اصطلاحا سوت بندی سنگ گفته می شود.

سورت بندی سنگ به چه شکل صورت می پذیرد

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، سنگ‌های ساختمانی سورت‌بندی یکسانی ندارند. به عنوان مثال، سنگ گرانیت به دلیل تنوع پایین، سورت‌بندی خاصی ندارد. اما سنگ مرمریت و سنگ تراورتن دارای سورت‌بندی متنوعی هستند. به علاوه، بهتر است بدانید که عمل سورت بندی سنگ در ایران قانون خاصی ندارد و هر کارخانه بر اساس نظر و سلیقه خود سورت بندی سنگ را انجام می‌دهد. اما تفکیک سنگ و همان سورت کردن سنگ اعتبار یک کارخانه سنگبری را افزایش می دهد.

معیارهای سورت بندی سنگ
چگونه کیفیت سنگ را متوجه شویم

معیارهای سورت‌بندی سنگ

پس از آن‌که دانستیدسورت بندی سنگ به چه معناست، بهتر است در مورد این‌که معیارهای سورت بندی سنگ کدام است، صحبت کنیم. هما‌ن‌طور که قبلا هم بیان شد، تفکیک و جداسازی کالاهای مختلف معمولا بر اساس مواردی مانند نوع، جنس، رنگ و… صورت می‌گیرد و در مورد سورت سنگ،معیارهای زیر کاربرد فراوانی دارند:

۱)ابعاد سنگ

۲)کیفیت سنگ

۳)طرح، رنگ و مدل سنگ

۴)ضخامت سنگ

ابعاد سنگ

ابعاد سنگ یکی از مهم‌ترین معیارهای سورت بندی سنگ ساختمانی است. به منظور برش سنگ در اندازه‌های گوناگون، نوع و ابعاد اولیه سنگ خام (کوپ سنگ) و همچنین این مورد که نوع استفاده سنگ چیست، باید مورد توجه قرار‌گیرد. در نظر داشته باشید که هر چقدر ابعاد سنگ بزرگ‌تر باشد، حاکی از آن است که کیفیت سنگ بالاتر بوده و تجهیزات به کار رفته برای تولید آن نیز مدرن‌تر است. اما در حالت عادی، ابعاد رایج و پرکاربرد برای کف ساختمان، ۶۰*۶۰، ۸۰*۸۰، ۱*۱ و ریز بار است. برای بدنه داخلی و نمای ساختمان نیز، ابعاد ۴۰ طولی بسیار رایج و پرکاربرد است.

سنگ های ساختمانی
خرید سنگ های ساختمانی

کیفیت سنگ

به طور کلی کیفیت سنگ ساختمانی به عوامل متعددی بستگی دارد، که اکثریت آن‌ها را می‌توان در دو گزینه زیر دسته‌بندی کرد.

1) معدنی که سنگ مورد استخراج قرار می‌گیرد

2) کیفیت فرآوری سنگ

در واقع مواردی مانند وجود یا عدم وجود غده بر روی سنگ، جذب آب بالا، شیارهای ناهمگون و ترک و پوسیدگی که همگی دال بر کیفیت پایین سنگ هستند، به معدنی که سنگ از آن استخراج شده است، مربوط می‌شوند. همچنین، براقیت و ساب سنگ، ابعاد سنگ، سالم بودن لبه‌ها، ضخامت و گونیا بودن سنگ نیز مربوط به کیفیت فرآوری سنگ است.

طرح، رنگ و مدل سنگ

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب سنگ‌های ساختمانی، رنگ، طرح و مدل آن‌هاست. در نظر داشته باشید که طرح و رنگ این سنگ‌ها، کاملا طبیعی بوده و توليدکننده قادر به تغییر آن نخواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که سنگ استخراج شده از یک معدن، می‌تواند دارای طرح و مدل یکسان بوده و یا مدل‌های متنوعی از یک معدن استخراج گردد. نام‌گذاری این طرح و مدل‌ها معمولا بر اساس دانش و دست‌آوردهای شخصی انجام می‌گیرد. در ادامه به معرفی برخی از طرح‌های سنگ مرمریت می‌پردازیم:

  • سنگ رز پرشین
  • طرح سنگ کاپوچینو
  • گلدن بلک
  • سنگ پرشین لته
مرکز خرید انواع سنگ ساختمانی
قیمت روز سنگ

ضخامت سنگ

ضخامت سنگ نیز همانند ابعاد سنگ، وابستگی بالایی به نوع و کاربرد سنگ دارد. به عنوان مثال، سنگ به کار رفته در پله‌ها به علت پاخور بسیار زیادی که دارد، دارای ضخامت ۳ سانتی‌متری است. در صورتی که ضخامت سنگ‌های مورد استفاده در سایر مکان‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال ضخامت سنگ بنا، 6/1سانتی‌متر و سنگ کف، 8/1سانتی‌متر است. اگرچه باید دانست، امکان برش سنگ در ضخامت‌های ۴ سانتی‌متری و حتی بالاتر نیز وجود دارد.

کارخانه سنگبری اصفهان سنگ

در مقاله حاضر، تمام سعی ما بر این بود تا به این سوال پاسخ دهیم که سورت بندی سنگ به چه معناست. و بر چه مبنایی انجام می‌شود. در ابتدا بیان کردیم که سورت بندی سنگ، نوعی تفکیک و جداسازی بر اساس معیارهای مختلف است و این نوع تفکیک در مورد کالاهای دیگر نیز به کار می‌رود. در ادامه نیز به معرفی معیارهای سورت بندی سنگ و توضیح آن‌ها پرداختیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نکاتی که در این پست می خوانید