جستجو

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه مناسب ترین سنگ نما را برای ساختمان خود انتخاب کنیم

قیمت سنگ نما

چگونه مناسب ترین سنگ نما را برای ساختمان خود انتخاب کنیم

5
(3)

(MARBLE – TRAVERTAN- GERANIT IS BULLDING STONE )

انتخاب سنگ برای نما شاید کاری چالش بر انگیز به نظر برسد اما باید بدانید نمی توانید بدون بررسی های لازم در زمینه مکان و محیط زندگی خود سنگ انتخاب کنید. در این مقاله از اصفهان سنگ قصد داریم به این سوال که چگونه مناسب ترین سنگ نما را برای ساختمان راخود انتخاب کنیم، بپردازیم. شاید این موضوع یکی از سوالات بسیاری از افرادی که دستی در ساخت و ساز دارند، باشند. مهمترین آیتم هایی که در انتخاب سنگ نما برای ساختمان باید در نظر بگیریم چه مواردی است؟

مناسب ترین سنگ نمای برای ساختمان شما کدام است ؟

چگونه بفهمیم چه سنگی برای نمای ساختمان ما مناسب است؟ اولین آیتمی که در انتخاب سنگ نما باید در نظربگیرید، این است که در چه منطقه ای زندگی می کنید. درست متوجه شدید انتخاب سنگ برای نما لازم است با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید با شد. به این معنا که شما باید شرایط آب و هوایی ساختمان خود را در نظر بگیرید. این کار شاید اولین و مهمترین کاری است که باید انجام دهید. بسته به این که سنگ نما در چه محیطی قرار است کار شود، باید سنگ نمای خود را انتخاب کنید. سنگ نما برای مناطق گرمسیر با انتخاب سنگ برای مناطق سردسیر متفاوت است زیرا هر سنگی ویژگی های مختص خود را دارد.

خرید سنگ تراورتن برای نما
در انتخاب سنگ نما به چه نکاتی دقت کنیم

 از چه سنگ هایی در ساختمان می توان استفاده کرد؟

آیتم های مهم استفاده از سنگ در ساختمان، این که است که ارزیابی کنیم سنگ مورد نظر کجا قرار است مورد استفاده قرار گیرد؟ سنگ ها درداخل و خارج ساختمان استفاده می شوند . برخی سنگها در دیوار های داخلی ، کف و برای پله مورد استفاده قرار میگیرند و برخی دیگر برای خارج ساختمان استفاده می شوند. با عنوان مثال برای نمای بیرونی ،محوطه سازی و موارد مشابه آن مورد استفاده قرارمی گیرد.

استفاده از سنگ ساختمانی در آشپزخانه و حمام

یکی از کاربرد سنگ ها در داخل آشپزخانه یک ساختمان است. همانطور که می دانید آشپزخانه یکی از مکان هایی است که در معرض شرایط مختلف محیطی قرار دارد. یعنی در معرض شستشو و گرما و رطوبت است. بنابراین سنگ مدام در معرض شستشو است. بنابراین سنگی در آشپز خانه مورد استفاده قرار می گیرد، باید بدون ترک و شکستگی و تخلخل باشد.

نمای بیرونی

بیشترین محلی از ساختمان که در معرض تغییرات جوی است و به نوعی عایق رطوبت ، سرما و گرما و صدا محسوب می شود نمای بیرون ساختمان است در نتیجه در صورت وجود ترک یا تخلخل در سنگ ممکن است گرد و غبار یا آب باران به داخل آن نفوذ کرده و به سرعت فرسایش یابد..

یک سنگ خوب  خب، باید استفاده کنید مقاومت لازم در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و در اثر قرار گرفتن در معرض محیط های شیمیایی و طبیعی آسیب نبیند.

قبل از خرید سنگ باید با انواع سنگ ها و معایب آن آشنا شوید. و مزیت های آنها را بررسی کرد در این صورت با آگاهی لازم می توانید سنگی بخرید که سال ها به عنوان سنگ ساختمانی عمل کندقوی بمان.

یک از روش های تشخیص سنگ خوب از سنگ بد این است که با یک ابزار فلزی چند ضربه به سنگ بزنید.

سنگ با با کیفیت و بدون ترک، سنگی است که صدای شیشه می دهد. بنابراین اگر سنگ در اثر ضربه صدای شیشه ساطع کند بدون شک سنگی سالم و بدون ترک و پوسیدگی خواهد بود

با این مقدمه ، در ادامه این مقاله از اصفهان سنگ با ما همراه باشید تا با انواع سنگ های مناسب برای نمای ساختمان آشنا شوید.

انواع سنگ نما

سنگهایی که آنها برای نمای بیرونی ساختمان انتخاب می شوند، باید دوام و استحکام بالایی داشته باشند. صورت سنگی همیشه در معرض نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما و رطوبت است. به همین دلیل سنگ های مقاوم بهترین گزینه برای نما هستند. در ادامه به بررسی انواع سنگ نما می پردازیم.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است و در رنگهای متنوع به فروش می رسد.این سنگ بافت درشتی دارد و به راحتی با چشم دیده می شود.گرانیت آلودگی را جذب نمی کند و سختی بالایی دارد

از گرانیت شماره نه تنها در نمای بیرونی، بلکه در محیط های مرطوب داخلی مانند حمام و توالت نیز قابل استفاده است. زیرا تخلخل آن کم است و آب را جذب نمی کند.

سنگ گرانیت با توجه به مواد معدنی داخل آن خاکستری، سبز، قرمز و صورتی است. گرانیت های سیاه با دانه های درشت فلدسپات یا گرانیت های پلنگی نیز از انواع این سنگ محسوب می شوند که قیمت بالایی دارند و معمولاً به صورت قطعات بزرگبه فروش می رسند.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نیز یک نوع سنگ رسوبی است، بافت آن لایه لایه است، این سنگ چسبندگی بالایی دارد و به دلیل ساختار لایه ای آن به دو صورت قابل استفاده است برش متقاطع و برش رگ قابل برش است.

Trevortan نسبی دیگر سنگ های نما ارزان تر هستند و مقاومت خوبی دارند. علاوه بر این، این سنگ با “>ملات می‌چسبد و نیازی به اسکوپ نیست..

تراورتن موج آنها گرانتر از نوع ابری و باد است. تراورتن های خاکستری، خرمایی و بژ یا ترکیبی از این رنگ ها به دلیل زیبایی و منحصر به فرد بودن طرح و رنگ، قیمت بالاتری دارند

سنگ مرمر

از جمله سنگ آن بسیار زیبا و گران قیمت محسوب می شود. این نوع سنگ به دلیل قیمت بالا به ندرت در نما استفاده می شود. اما مراقب باشید که اگر بودجه کافی برای رنگ آمیزی نما دارید، بهترین و بادوام ترین سنگ نما سنگ مرمر است.

مرمر در زیبا رنگ هایی مانند سبز، زرد و سفید موجود است و در دکوراسیون حرم ها، مساجد، لابی هتل ها و ساختمان های مجلل استفاده می شود .

این سنگ در در برابر هوا، گازها و باران اسیدی بسیار مقاوم است. این سنگ به زیبایی در نمای ساختمان و سایر عناصر تزئینی در دکوراسیون داخلی ظاهر می شود.

ماسه سنگ یا سند استون

 سند استون یا (  Sandstone also) یکی از سنگ های رسوبی است که از ماسه و کانی های مختلف تشکیل شده است. مواد معدنی موجود در این سنگ عبارتند از: سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت.

ماسه سنگ یا ماسه سنگ مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی دارد. چسبندگی این سنگ به ملات بسیار کم است به همین دلیل هنگام استفاده از آن در نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است.

ماسه سنگ به دلیل ساختار شنی آن، بافتی خشن دارد و ماسه را به خوبی جذب نمی کند. این نوع سنگ آب را جذب می کند و مقاومت خمشی کم آن خم شدن را آسان می کند.

سنگ مرمر

سنگ مرمریت یکی از سنگ های معروفی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. در نمای بیرونی و داخلی ساختمان و کف و پله استفاده می شود این سنگ از تراورتن تراکم تر است و منافذ آن کمتراست.

استفاده از سنگ مرمر با زیر براق برای نما، استاندارد نیست. برای این منظور برای استفاده در نما باید به نوع سنگ مرمر و زیر آن توجه کرد..<. /p>

سنگ مرمر دانه قند دانه ریز یکی از گران ترین و مرغوب ترین انواع سنگ مرمر است. رنگ سفید تا خاکستری کم رنگ این نوع سنگ بسیار زیباست و در نماهای زیادی دیده می شود..

ویژگی های نمای سنگ

سنگ مناسب برای نما باید با توجه به شرایط آب و هوایی انتخاب شود. در مناطق سردسیری که احتمال بارش برف و یخبندان وجود دارد از سنگ هایی با تخلخل کم استفاده می شود. زیرا یخ زدگی باعث متلاشی شدن سنگ می شود.

علاوه بر این مناطقی که در آن طوفان های شن دائما رخ می دهد، سنگ در معرض سایش قرار می گیرد و عمر آن کوتاه می شود

به همین دلیل طبق با توجه به شرایط آب و هوایی، شما باید نما سنگ را خریداری کنید. به طور کلی سنگ مورد استفاده برای نمای ساختمان باید دارای مشخصات زیر باشد:

· از آنجا که نفوذ آب در صخره در فصول سرد منجر به یخبندان و ترک خوردگی سنگ و فرسایش سریع آن

دستورالعمل ها، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی

طبق ضابطه شماره 714 امور نظام فنی و اجرایی و بر اساس بند 4-3-2، ویژگی ها و مشخصات فنی کلی و حدود قابل پذیرش، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی به شرح ذیل می باشد:

  • سنگ هایی باید برای نماسازی ساختمان استفاده شوند که سالم بوده و فاقد پوسیدگی باشند.
  •  سنگ نما باید فاقد شیار، ترك، درزهای باز، حفره یا دیگر نقص هایی که احتمال دارد به انسجام ساختاری آن در زمینه استفاده مورد نظر آسیب وارد کند، باشد.
  • در مقابل عوامل جوی نظیر باران، تابش خورشید، گازهای موجود در هوا، بخار آب و وزش باد مقاوم باشد.
  • سطوح نمای سنگ باید یکنواخت باشد و به بهترین وجه کلنگی، تیشه ای، چکشی یا صیقلی شود.
  • حداکثر قدرت مکش آب برابر 8% وزن سنگ باشد.
  • در برابر یخ زدگی و هوازدگی مقاومت کافی داشته باشد.
  •  آب درون آن نشت نکند، به عبارت دیگر در آب از هم نپاشد و با آن ترکیب نشود.
  • دارای سختی بیش از 3 باشد.
  • حداقل ضخامت سنگ های نمای ریشه دار 150 میلی متر و سنگ پلاك نمای چسبانده شده 20 میلی متر است.
  • حداقل ضخامت مجاز سنگ نمای مهارشده بر اساس بند 4-3 -3 محاسبه می شود.
  • کمترین عرض و ارتفاع سنگ بادبر در نما به ترتیب باید 200 و 150 میلی متر و حداکثر بار سنگ 40 میلی متر باشد.
  • در مورد سنگ بادبر سرتراش و بادکوبه ای باید حداقل ارتفاع هر سنگ 180 میلی متر، حداقل تراش سطوح زیری و بالایی سنگ 150 میلی متر و سطوح جانبی آن 80 میلی متر و حداکثر بار آن 15 میلی متر باشد.
  • در مورد سنگ های تمام تراش باید کلیه سطوح سنگ با قلم تراشیده و تیشه داری شود، به نحوی که مسطح و بدون اعوجاج بوده و حداکثر بار آن 2 میلی متر باشد.

سنگ های ساختمانی نما باید با الزامات فیزیکی جدول زیر مطابقت داشته باشند.

  • مقاومت فشاری حداقل، مقاومت خمشی و مدول گسیختگی باید بر پایه حداقل متوسط مقاومت نمونه های تست شده در چهار شرایط تر یا خشک و موازی یا عمود بر برش باشد.
  •  مشخصات فیزیکی مفروض در جدول زیر معرف مشخصات سنگی می باشد که تاریخچه های موفق برای استفاده در
    ساختمان و مقاصد سازه ها داشته است. استفاده از سنگ با مقاومت در برابر ساییدگی کمتر از حداقل مقادیر تجویزی در جدول زیر پیشنهاد نمی شود.

بر اساس بند 4-3-3، حداقل ضخامت سنگ مهارشده باید به شرح زیر باشد:

ضخامت مورد نیاز سنگ برای پروژه های مختلف نمای سنگی از طریق محاسبات سازه ای یا آزمایشات عملکردی به خصوص مقاومت خمشی و بار گسیختگی در مهار تعیین می شود.

همچنین ضروری است که هم مقاومت خمشی قطعه در بین نقاط مهاربندی و هم بار گسیختگی در نقاط مهاربندی در نظرگرفته شود.

حداقل ضخامت قطعات سنگی می تواند بر اساس نوع سنگ و مشخصات آن، ابعاد قطعه سنگی، بارهای واردشده، محل قرارگیری و جهت آن روی ساختمان، رویارویی با شرایط جوی و عمر خدمت مورد انتظار، نوع مهار و سیستم مهاربندی و ترتیب قرارگیری، ملاحظات مربوط به حمل و نقل و سهولت کار با آن و مشخصات معماری نظیر نوع پرداخت تغییر کند.

طبق بند 1-3-3-4، حداقل ضخامت سنگ نما بر اساس بار باد وارده باید مطابق ذیل باشد:

حداقل ضخامت نمای سنگی مهارشده یا همان نمای خشک برای تحمل بار باد در جداول 4-2 تا 4-4 به شرح زیر می باشد.

در این جداول بار باد با حداکثر نیروی فشاری یا مکش کمتر از 90 m/kg بار باد کم (محیط های بسته نظیر طبقات پایین ساختمان در نواحی شهری یا شهرهای بار باد کم)، بار بین 90 تا 135 m/kg بار باد متوسط (نواحی باز نظیر طبقات بالای ساختمان های بلند و شهرهای با باد متوسط ) و بار بین 135 تا 180 m/kg بار باد زیاد (نواحی باز ساحلی و شهرهای با باد شدید) در نظرگرفته می شود.

اجرای نمای سنگی

نمای سنگی به دو شکل نمای چسبانده شده و نمای مهار شده اجرا می گردد. نماهایی که در اجرای آن ها برای اتصال سنگ به دیوار پشتیبان از وسایل اتصال به همراه چسب و یا ملات استفاده می شود نمای چسبانده شده نام دارند.

وسایلی که برای اتصالات به کار می روند باربر نیستند و وظیفه آن ها نگهداری سنگ بر روی دیوار است، اما وظیفه چسب یا ملات تحمل بار ثقلی است.

در مقابل نماهایی که در آن ها سنگ نما توسط سازه پشت بند یا اجزای باربر به دیوار پشتیبان نصب می شود، به نمای مهارشده معروف هستند.

در این نماها بارهای جانبی و ثقلی به وسیله مهار تحمل می شوند. شکل قرارگیری مهار، نوع و تعداد آن ها به عواملی نظیر نوع سنگ مصرفی، ضخامت سنگ، جنس دیوار پشتیبان و نوع بارهایی که به آن وارد می شود، بستگی دارد.

دیوار پشتیبان ممکن است از جنس بلوک، آجر و یا بتن بوده و باری که به مهار وارد می شود می تواند بار سیکلی، بار مرده و یا ترکیب هر دو بار باشد.

در نمای سنگی، منظور از سازه پشتیبان، سازه ای است که با استفاده از آن بارهایی که به مهارها و سنگ نما وارد می شوند، به ساختمان منتقل می گردند.

در طراحی سازه پشتیبان یا پشت بند باید موارد مختلفی نظیر بارهای ثقلی، تجهیزات اتصال سنگ، نحوه نصب و سکوی نگهدارنده مورد توجه واقع شوند.

دیوار پشت بند در طراحی بنا، دیوار حائل محسوب می شود و ابعاد سنگ باید به نحوی باشد که برای اتصال نما نیازی به سازه اضافی نبوده و تنها به یک دیوار بنایی برای پشت بند کافی باشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی انواع سنگ نما و ویژگی های آن ها پرداختیم. همانطور که می دانید سنگ از جمله مصالحی است که هم در نمای خارجی ساختمان و هم در نمای داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این متریال از دوام و زیبایی منحصر بفردی برخوردار است و به دلیل عدم نیاز به هزینه نگهداری جزء محبوب ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید.

سنگ هایی که برای نمای بنا انتخاب می شوند از استحکام و قابلیت های بیشتری در مقایسه با سنگ های مخصوص دکوراسیون داخلی برخوردار هستند.

پایداری سنگ نما باید در برابر تغییرات آب و هوایی، بارش باران، آلودگی، فرسایش، سائیدگی و نور خورشید بالا باشد تا عمر سازه را افزایش دهد.

همچنین اجرای نمای ساختمان با استفاده از سنگ باید بر اساس اصول، ضوابط و رعایت یکسری نکات صورت گیرد که در بالا جزئیات آن را شرح کردیم.

امیدواریم این این نوشته مطالب مفیدی را در اختیار شما همراهان همیشگی قرارداده باشد. نظرات خود را در مورد انواع سنگ نما و ویژگی های آن ها با ما در میان بگذارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نکاتی که در این پست می خوانید